En husvagn är en bildragen släpvagn med husinredning som sängar, kokmöjligheter, matplats, toalett och ibland även dusch. Nyare husvagnar förses oftast med gasolpanna och golvvärme, samt även mikrovågsugn eller fullstor gasspis. Konfigurationerna bestäms oftast av kunden, t.ex. dinetter, långbäddar, dubbelbäddar, toalettrummets storlek samt eventuella tillbehör så som gaslarm och TV. Konstruktionen består av ett lättviktschassi med enkel- eller dubbelaxlar, oftast felbenämnt boggi. På chassit vilar en skiva av trämaterial som isoleras likt väggarna och taket. Väggarna och taket byggs oftast med kulhamrad ytterplåt limmat på styrencellplast som i sin tur är limmat på en fanerskiva som tapetseras med tapet på motsatta sidan. De första bildragna husvagnarna byggdes kring 1897, och innan dess fanns det hästdragna bostadsvagnar. Sveriges första husvagnsfabrik, SMV, startades 1948 i Örebro och följdes under 50- och 60-talen av Kabe (1958-), Polarvagnen (Polar) (1964-), Cabby (1964-2016). Det finns totalt cirka 200 000 husvagnar i Sverige. Till Europas största tillverkare märks främst Hobby (1967-), Knaus (1961-), Dethleffs (1931-), LMC (1959-), Hymer (1948-), TEC (1957-), och Tabbert (1953-) (samtliga Tyskland) och Adria (1965-) (Slovenien). Förutom de större husvagnstillverkarna fanns flera mindre tillverkare i Sverige redan 1947, bland annat Wuco i Ödeborg 1947–omkring 1955 och Helander/Svenska Nomad i Göteborg 1947–1952. Det är vanligt att sätta ett förtält på sin husvagn som väderskydd och utökad yta. En villavagn är en typ av husvagn vars prioritet inte är förflyttning. De är oftast så breda (upp till 3,70 meter) att de inte kan förflyttas på allmänna vägar utan dispenstransport. Vagnen flyttas oftast bara någon enstaka gång, t.ex. från fabrik till campingplatsen eller bara inom campingen. Vanligtvis byggs en altan i höjd med vagnens golv och flertalet vagnar har fasta anslutningar för vatten och avlopp. En liknande konstruktion är husbilen. En sång om husvagnar med namnet Husvagn har skrivits av Galenskaparna och After Shave och framförts i musikal-TV-serien Macken från 1986.
Musse Pigg på camping (engelska: Mickey's Trailer) även Musse Piggs husvagn, är en animerad kortfilm av Disney från 1938. Filmen är ett av inslagen i SVT:s julprogram Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul. Öppningsscenen är en idyllisk stuga med tegeltak, veranda och trädgård i ett vackert landskap med skogar och blånande berg. En nyvaken Musse Pigg i nattskjorta kommer ut på verandan och drar i en spak. Taket, verandan och trädgården börjar vikas ihop och fällas in i vad som visar sig vara en husvagn. Bilen – en T-Ford med Långben vid ratten – kopplas till och man är redo att åka. Men först viks även den vackra bakgrunden ihop och blottar en inte lika romantisk bakgrund med soptipp och industriområde. Under färden lagar Musse frukost, hämtar vatten, skördar majs och mjölkar en ko på diverse finurliga sätt. Och genom att trycka på knappar på en kontrollpanel väcker han den morgontrötte Kalle Anka och får husvagnens innandöme att förvandlas från sovrum till badrum och sedan matrum. När Musse signalerar att frukosten är serverad glömmer Långben att han kör bilen, och springer över till husvagnen utan att stanna ekipaget först. Under måltiden har Långben besvär med utfarande kökslådor som "stjäl" maten för honom, och när han tar en majskolv råkar han sticka gaffeln i ett vägguttag. Han får ström genom kroppen och majsen börjar poppa. Plötsligt frågar sig Musse och Kalle vem som egentligen kör. "Huh, det är ju JAG som kör" svarar Långben men inser i nästa sekund att han ju faktisk inte gör det! Han kastar sig i panik över till bilen, och råkar då sparka loss husvagnens koppling. Husvagnen rullar baklänges nedför den branta bergsvägen utan att Långben märker detta. Inne i den skenande husvagnen får Musse och Kalle nu en vådlig åktur där vagnen blir hängande över ett stup, håller på att frontalkrocka med en lastbil på en smal väg och två gånger är en hårsmån från att kollidera med ett långt godståg. Som genom en slump möts husvagn och bil igen, och vagnen kopplar åter fast vid bilen. Långben, som aldrig märkt att husvagnen varit borta, ropar bakåt: "Jag körde ner er sakta och säkert, va?". I den svenska julaftonsversionen av filmen är par scener bortklippta, bland annat en scen när Långben råkar stoppa en gaffel i ett vägguttag (varvid majsen blir till popcorn). Anledningen till detta är att man inte ville uppmuntra barn till att göra samma sak. Scenen visades däremot före 1982. Flera scener där husvagnen störtar ner för berget, och bland annat är nära att krocka med ett tåg, är också bortklippta. Musse Pigg – Walt Disney. Kalle Anka – Clarence Nash. Långben – Pinto Colvig. Musse Pigg - Anders Öjebo. Kalle Anka - Andreas Nilsson. Långben - Johan Lindqvist.
Sveriges värsta kändisbilförare 2015 var den andra specialsäsongen av Sveriges värsta bilförare, som sändes på Kanal 5 på måndagar mellan 19 oktober och 7 december 2015. Juryn i denna säsong bestod av. I denna säsong deltog dessa förare. Avsnitt 1 – 19 oktober 2015. Avsnitt 2 – 26 oktober 2015. Avsnitt 3 – 2 november 2015. Avsnitt 4 – 9 november 2015. Avsnitt 5 – 16 november 2015. Avsnitt 6 – 23 november 2015. Avsnitt 7 – 30 november 2015. Avsnitt 8 – 7 december 2015. Motorexperten Patrik "Budda" Ljungkvist. Trafikskolerektorn Jeanette Jedbäck Hindenburg. Före detta polisen Johan Sörbom. Vattentanken: Förarna skulle manövrera en hinderbana med en fylld vattentank med slangar ner genom takluckan monterad på biltaket. Bromsövning: I denna övning skulle förarna gasa upp till 70 km/h, för att sedan stanna fordonet innan en frigolitvägg. Vippbrädan: Förarna skulle köra upp bilen på en vippbräda, hålla den i vågrät vinkel och kunna stå kvar i den vinkeln i minst 10 sekunder. Undanmanövern: Förarna skulle köra i 70 km/h emot en vägg med två öppningar, där de sedan ska väja för ett hinder i ena öppningen. Hinderbanan: I denna övning testades förarnas manöverförmåga, genom att ta sig igenom en hinderbana av diverse slalombanor, vattenhinder och ramper. Dragspelsbussen: Förarna fick köra en dragspelsbuss genom en slalombana samt parkera bussen genom att backa in i en parkeringsplats. Mobiltelefonen: Förarna skulle köra en hinderbana två gånger, där andra gången blev de tvungna att prata i en mobiltelefon under körningen. Fickparkering: Förarna skulle fickparkera mellan två bilar parkerade i en backe. Om den bakre bilen nuddades rullade den ned för backen. Backslalom: Förarna skulle backa på tid genom en slalombana med uppställda figurer, för att sedan backa in i en parkeringsplats. Tillitsövning: Förarna skulle med ögonbindel för ögonen bli guidad genom en hinderbana av sina medförare. Däckrampen: Förarna skulle köra upp bilen på en ramp, tills framdäcken stannade på de röda markeringarna, för att sedan backa ned. Återvändsgränden: Förarna skulle vända en bil inom en återvändsgränd på sju försök, där om de nuddade de andra bilarna fick de elstötar eller vattenstrålar. Höghastighetsslalom: Förarna skulle navigera sig igenom en slalombana på 50 km/h och sedan 70 km/h. Husvagnen: Förarna skulle först vända bilen för att kunna koppla på en husvagn, för att sedan vända om igen och backa in i en parkeringsficka. Fyrhjulsdrift: Förarna skulle åka upp för en brant backe för att hämta en kopp kaffe, för att sedan åka ned, vända och åka upp igen för en bit tårta. Hjulbytet: Förarna skulle montera ett hjul på bilen för att sedan köra över en ramp och över mållinjen. Kändisbussen: Förarna skulle backa i en åtta med en skåpbil tillsammans med de andra förarna som passagerare. Vägmärkestestet: Förarna skulle manövrera i en bana genom att följa vägmärken, samt memorera tre dolda vägmärken som dök upp. Döda vinkeln: Förarna skulle kolla döda vinkeln när de åkte i 70 km/h mot en vägg för att bestämma vilken sida de skulle åka genom. Bussparkering: Förarna skulle fickparkera med en buss mellan ett par bilar. Halkbanan: Förarna skulle åka upp i 70 km/h för att sedan väja för två hinder på ett halkigt väglag. Dubbelövningen: Förarna skulle backa i en rak hinderbana samtidigt som en annan förare, för att sedan vända i vändplanen och backa tillbaka samma väg. Lyxvattentanken: Förarna skulle manövrera en skåpbil med en vattentank monterad på taket, genom en hinderbana med passagerare. Gokart: Förarna skulle åka två varv runt en gokartbana för att hämta in olika klossar som de sedan skulle placera i rätt ordning för att bilda ordet "dragläge". Resultatet där avgjorde placeringen inför ett riktigt race, där vinnaren fick tillbaka körkortet på direkten.
Sunes sommar utkom 1994 och är den åttonde boken om Sune av de svenska författarna Anders Jacobsson och Sören Olsson. Boken filmatiserades även 1993. Bokomslaget visar familjen Andersson på stranden, med havet bakom. De står framför bilen, som en husvagn är kopplad till. Sommaren nalkas i Sverige, och familjen Andersson skall ut på semester. Anna vill tågluffa ensam, och Sune vill till Argentina där han hört att alla vackra flickor finns. Pappan Rudolf föreslår campingsemester i Myggträsk med tält och husvagn. Mamma föreslår en tur till Grekland, medan Håkan vill åka till Ankeborg. Det blir Grekland, men hans pappa gör bort sig på resebyrån och det blir husvagnssemester. Först får pappan foten överkörd, och tvingas gå med gips. Mamman kör bilen för långsamt, de stannar för att äta "skräpmat", spela minigolf och titta på sevärdheter. Pappan har med sig sin scoutbok, och även polisen dyker upp. Sune träffar en flicka han blir förtjust i, Cornelia. Inläsningarna utgavs 1994 på fyra kassettband på Änglatroll under titlarna "Huset på fyra hjul"., "Bildrullarna", "Strandraggarna" och "Cornelia". Bandet "Cornelia" innehåller berättelserna "Åh, Cornelia", "Rudolf och den lilla kaffetåren", "Jakten på Cornelia" på sida A samt berättelserna "Det finns spöken på riktigt", "Den frivillige golfaren" och "En liten detalj" på sida B.
Sällskapsresan II – Snowroller är en svensk komedifilm från 1985 i regi av Lasse Åberg och Peter Hald. I huvudrollen som Stig-Helmer Olsson ses Åberg och i övriga framträdande roller Jon Skolmen, Cecilia Walton, Eva Millberg, Björn Granath, Klasse Möllberg, Bengt Andersson och Staffan Ling. Filmen hade biopremiär i Sverige den 4 oktober 1985, den sågs av två miljoner biobesökare. Stig-Helmer Olsson reser tillsammans med Ole Bramserud till schweiziska Alperna för skidsemester, i orten Kirchberg. På resan får de sällskap med ett antal andra personligheter, bland annat familjen Jönsson, den pratglade fabrikören Brännström och dennes tystlåtne kamrer Hedlund från den norrländska landsbygden. Stig-Helmer har aldrig tidigare åkt slalom, bortsett från en skolresa i barndomen men får sällskap av Lotta som också är nybörjare och skall gå i samma skidskola medan Ole umgås med Lottas vän, Kärran, som har tävlat i yngre dagar och håller sig till lite mer avancerade backar. Sällskapet bjuds på en heliskiing-tur med picknicklunch av engelsmannen Algy, som går i samma skidskola som Stig-Helmer och Lotta, och senare samma dag fastnar de båda paren i en stollift långt upp på berget en timme på grund av strömavbrott samtidigt som dimma uppstår och de får bråttom ner till dalen. Lotta och Kärran blir fotomodeller till Brännström och Hedlunds "omstrukturering" – den svenska folkskidan – men de husvagnsresande småindustriherrarna vet inte att damerna ljuger om att de skulle vara damfrisörskor, när Kärran i själva verket är byrådirektör för utvecklingsfonden som Brännström ansökt om ekonomiskt stöd från. Lotta och Kärran blir inbjudna på middag i husvagnen där de bland annat får dricka vargtass som är en dryck bestående av hemkört och lingondricka. Storrökaren fru Jönsson, Gullan, börjar charmas av den schweiziska backrestaurangvärden Rudi vilket skapar en viss svartsjuka hos den snåle och lättirriterade direktör Jönsson. Under resans gång blir vissa av resenärerna terroriserade av vilt skidåkande ungdomar från slalomklubben Samurajerna i Hökarängen. På resenärernas sista åkdag, nyårsafton, anordnar reseledarna Nalle och Mackan en liten slalomtävling – och Stig-Helmer får möta sin främsta rival, Nalle, som senaste sommaren hade en viss kärleksaffär med Lotta. Dagen följs av ett nyårsparty på discobaren på kvällen för samtliga hotellgäster – då Stig-Helmer blir lite försenad efter en "axellux"-behandling, direktör Jönsson har ett gipsat ben och Hedlund är för tillfället spårlöst försvunnen. Följande sommar gifter sig Stig-Helmer med Lotta, som hunnit bli gravid, och Stig-Helmer får en mycket speciell bröllopspresent av Algy. När filmen skulle göras åkte teamet till Österrike för att hitta rätt vyer och arbeta med manuskriptet, men blev alltför problematiskt så inspelningen blev framflyttad ett år – filmen var annars tänkt att produceras 1984. Filmen spelades in i den schweiziska byn Verbier, vilket exempelvis vid ett par korta tillfällen syns i bild i filmen skrivet på skyltar (kabinbanan med den fejkade bult-scenen var den 30-platsade Croix des Ruinettes–Les Attelas som användes 1957–1994, och den stollift som Stig-Helmer evakueras/firar sig med rep var vid tvåstolsliften Les Attelas 3). Det finns många orter i Alperna med namnet Kirchberg, och den mest kända är grannby med Kitzbühel i Österrike, men för filmens del hade namnvalet inte med någon specifik ort att göra geografiskt sett. I slutet av filmen, när Stig-Helmer och Lotta gifter sig, får Stig-Helmer ett riktigt ånglok i bröllopspresent och järnvägen där Stig-Helmer och Lotta kör ångloket är Industrispåret Södra station–Hammarbyhamnen–Stadsgården i Stockholm. Scenerna i Stig-Helmers lägenhet, vindsrummet, husvagnen, Nalles sovrum, vid välkomstmötet och andra trängre inomhusutrymmen är inspelade på Europastudios i Bromma. Filmen blev den sista i bolaget Europafilm, av ekonomiska skäl.