En av Opels stora konkurrenter var Ford i Västtyskland - när Ford stod i begrepp att 1964 lansera Ford Taunus 20 M med V6-motor hade Opel inte sin C-modell av Rekord/A-modell av Commodore klar - det dröjde till 1967 års modell. Detta tvingade Opel att 1964 snabbt visa upp en Rekord A med Kapitäns raka 6-cylindriga 2,6l-motor inpressad i Rekordens trånga motorrum! I detta utförande fanns den i Coupé 6 och fyrdörrars L 6. Dessa varianter fanns även med i Rekord B, 1966. Man satte samman de delar man hade "på hyllan" till en ny 6-cylindrig modell för att möta konkurrensen från Fords 20 M V6 i avvaktan på att A-modellen av Commodore med den nya raka 6-cylindrig 2,5l-motor kom 1967. 1965 presenteras Opel GT som är företages första moderna sportbil. År 1968 börjar produktionen och bilen blir en succé och ett klassiskt uttryck lanseras i reklamen Nur fliegen ist schöner. Opel GT är inte det enda tecknet på att Västtyskland och Västeuropa under 1960-talet har blivit starkt ekonomiskt. Opel lanserar "Die grossen drei, De tre stora" när man 1964 presenterar de stora modellerna i en gemensam kaross med olika utrustning och motoralternativ Opel Kapitän, Opel Admiral och Opel Diplomat (KAD). Något år senare kom en coupé av Diplomat. Modellerna tog intryck från GM:s amerikanska bilar och GM:s teknik användes i modellerna. 1967 följer man upp dessa med Opel Commodore som är en lyxigare version av Opels Rekord-modell. Under 1970-talet fortsätter försäljningsframgångarna med en ny generation av Opel Kadett. I sportsegmentet blir Opel Manta Opels storsäljare efter framgångarna med Opel GT. Ny modell i mellanklassen är Opel Ascona som blir en av de mest framgångsrika Opel-modellerna. 1971 har Opel totalt tillverkat 10 miljoner bilar och 1972 har Opel gått om Volkswagen i marknadsandel på den tyska hemmamarknaden. Årsproduktionen är uppe i 878 000 fordon. 59 200 personer arbetar på Opel 1972. 1977 presenteras en ny stor Opel – Opel Senator – vid IAA i Frankfurt am Main. Senator efterträder Opel Admiral och Opel Diplomat som Opels stora bilar. Senator i coupéversion får namnet Opel Monza. Oljekrisen i början av 1980-talet orsakade en kris för Opel som för första gången sedan 1950 gick med förlust och 7500 anställda avskedades. 1983 tillverkas Opel nummer 20 miljoner. Modellen är en Opel Senator. Opel utökar utanför Tyskland då man inviger en ny fabrik i spanska Zaragoza 1982. Under början av 1980-talet minskade försäljningen något och Opel gick med förlust under ett antal år till i slutet på 1980-talet då de nya modellerna med Årets bil Omega och Vectra blir stora försäljningsframgångar. 1982 tar Walter Röhrl hem WRC-titeln i en Opel Ascona 400. Under början av 1990-talet slår Opel nytt försäljningsrekord med nästan 1,6 miljoner tillverkade fordon. 1990-talet bjöd på förändringar i modellprogrammet där flera klassiska modellnamn som Kadett och Rekord gick i graven och ersattes av nya. Opel Astra blev Kadettens efterträdare och Opels stora utmanare till Volkswagen Golf. Nya biltyper kom in i modellprogrammet som Opel Frontera och Opel Monterey som var Opels första SUV/jeep-modeller. 1992 öppnar Opel en fabrik i Eisenach där Opel Vectra börjar tillverkas. Opel drabbade av stora kvalitetsproblem som följd av sparåtgärder av Opelchefen José Ignacio López de Arriortúa, som senare gick över till Volkswagen. Bolaget gjorde också misslyckade val gällande marknadsföring, modellutveckling, tillverkning och kvalitetssäkring och hamnade i en kris. Ett annat problem var ett icke fungerande samarbete med det europeiska huvudkontor som GM inrättat i Zürich 1986. Samtidigt hade konkurrensen hårdnat. Resultatet är att Opels marknadsandel på den tyska hemmamarknaden sjunkit från 18,18 procent 1982 till 6,93 procent 2012. Antalet anställda minskade från 44 700 år 1996 till 27 661 tio år senare.
Opel Ascona är en personbil, tillverkad i tre generationer av den tyska biltillverkaren Opel mellan 1970 och 1988. Opel lanserade Opel Ascona för att fylla storleksklassen under företagets Opel Rekord. Ascona tillverkades i tre olika generationer från 1970 till 1988, då modellen ersattes av Opel Vectra. De två första generationerna hade bakhjulsdrift, och den tredje var framhjulsdriven. Karossutbudet var 2/4-dörrars sedan 3-d kombi och mot slutet även som 5-dörrars halvkombi/kombi. Bilen har fått sitt namn efter den schweiziska orten Ascona. Första generationen av Opel Ascona utvecklades först som en ersättare till Kadett, men sedan bestämde man sig för att ta fram en ny mindre Kadett. Ascona fick då fylla ut mellanrummet till Rekord. Ascona B var en populär ungdomsbil under 1980-talet, eftersom den var billig i inköp och drift, samtidigt som den hade goda prestanda och mycket körglädje. I Sverige var 1,9-litersmotorn vanligast. Det fanns många likheter med motsvarande generation av Opel Rekord, men Asconan var lite mindre i formatet och därför spänstigare på vägen. Mycket riktigt fick den också stora rallyframgångar. I många år dominerade den i den nationella klassen. Opel Ascona 400 byggdes som en ren tävlingsbil, men såldes också i civil version för att bli godkänd i tävlingssammanhang. I England tillverkades Vauxhall Cavalier, som i princip är en Opel Ascona med fronten från Opel Manta. Cavalier var från början tänkt att få en egen kaross men använda teknik från Ascona. Men för att spara utvecklingskostnader beslutades att använda samma konstruktion och bara ändra fronten för att få ett annat utseende. Cavalier såldes framförallt i Storbritannien, men det fanns också en vänsterstyrd version som såldes t ex i Sverige. Tredje generationen av Ascona var en helt ny konstruktion, som liksom småsyskonet Kadett nu blev framhjulsdriven med tvärställd motor. Motorerna delades med Kadett, och det vanligaste alternativet var 1,6-litersmotorn på 90 hk med överliggande kamaxel och "cross-flow", d.v.s. att insug satt på ena sidan av motorn och avgaserna kom ut på den andra, en detalj är att den första Opelmotorn med "cross-flow" kom redan 1902 i modellen 10/12 ps. Karossalternativen var 2- eller 4-dörrars sedan alternativt 5-dörrars halvkombi. Ascona C var en pålitlig och trygg bil att köra med, och har oförtjänt fått ett missvisande ryckte för att inte locka med någon större körglädje därför att det såldes väldigt många standardmodeller med enkel utrustning och relativt svaga motorer, de starkare, välutrustade sportmodellerna GT och Sprint med 115 hk, sportväxellåda och Recarostolar och speciellt de två sista årsmodellerna med en ny 2.0i motor däremot, som betydligt färre har erfarenhet av, var oerhört bra att köra med mycket exakt och stabil styrning och utmärkta prestanda och en förmåga att bita sig fast i vägbanan i höga hastigheter som förvånade, den var dessutom mycket säker och förutsägbar på hala vintervägar. Utrymmena var ganska bra, speciellt sedanmodellen hade ett oerhört stort och rymligt bagageutrymme. Asconan blev ganska populär som begagnad bil för barnfamiljer. Vauxhall Cavalier mk2 byggdes och såldes i Storbritannien men var identisk med Ascona C förutom namnet, vissa skillnader i utrustning och att den var högerstyrd. De sista årsmodellerna byggde Vauxhall-fabriken även vänsterstyrda Opel Ascona för export till andra europeiska länder. För svensk del kan man notera som kuriosa att beroende på att Saab hade köpts upp av GM har det spridits ett vida känt påstående att den sista generationen av Saab 900, som sedan blev 9-3 byggdes på Asconans plattform. Detta är nu inte korrekt utan det var på efterföljaren Vectra 900 delvis baserades, bakaxeln hämtade Saab av märklig orsak däremot från lilla Astra, vilket ställde till problem eftersom den bakaxeln inte tagits fram för att passa till en så tung bil som 900. Opel Ascona C blev sista generationen med det namnet och efterträddes av Vectra.
Opel Rekord är en personbil, tillverkad i flera olika generationer och utföranden av den tyska biltillverkaren Opel. Opel Olympia Rekord introducerades i mars 1953 som en efterträdare till Opel Olympia, vars ursprungliga design togs fram redan 1935. Opel Olympia Rekord byggdes fram till 1957, totalt tillverkades cirka 580 000 bilar. Opel Rekord P1 hette de första två åren Opel Olympia Rekord P. Den presenterades i augusti 1957 och ersatte föregående modellen Opel Olympia Rekord. Den var större än sin föregångare och hade både fram och bak fått panoramafönster som fortsatte runt hörnen. På det sättet efterliknade bilen de populära amerikanska modellerna från GM och även koncernsläktingen Vauxhall Victor FA, som presenterades några månader tidigare. Opel Rekord P1 var i Västtyskland den näst bäst säljande modellen under de år den fanns, slagen bara av den mindre och billigare Volkswagen typ 1. Modellen blev trots det inte så långlivad, utan ersattes på sommaren 1960 av Rekord P2. Den gamla karossen fortsatte att tillverkas fram till 1962 under namnet Opel 1200, en förenklad lågprisversion. Om karossen var ny och modern var tekniken desto äldre. 1500-motorn var i stort sett identisk med den som satt i Opel Olympia 1937. Opel Rekord B fanns bara ett enda år och var en blandning av gammalt och nytt. Karossen var från Rekord A med modifierad front och akterparti. Chassiet var också från Rekord A vilket innebar en stel bakaxel endast upphängd i bladfjädrar. Det helt nya var motorn där kamaxeln hade flyttat upp i topplocket. Vevaxeln var numera lagrad i 5 lager. Motorn fanns från början i 1500, 1700 och 1900 versioner och kom att leva kvar under hela Rekords livstid. Växellådan var fyrväxlad och med golvväxel. Många Rekord B som såldes i Sverige var utrustade med 1900-motorn med tvåportsförgasare på 90 hk och som gav bilen mycket goda prestanda. Totalt tillverkades 1276681 Rekord C, vilket gör den till den mest framgångsrika Rekordmodellen. Den tillverkades som två- och fyrdörrars sedan, två- och fyrdörrars herrgårdsvagn (Caravan), som skåpbil samt som tvådörrars hardtop coupé. Motoralternativen var rakfyrorna 1500, 1700, 1700 S, 1900 S samt, fram till 1968, en raksexa på 2,2 liter. En variant av Rekord C var Rekord Sprint coupé, med sportigare ratt och inredning, samt en 1900 H-motor som tack vare de dubbla Weberförgasarna hade 106 hästkrafter, att jämföra med 1900 S som hade 90 hästkrafter. Rekord Sprint hade också, i likhet med Opel Commodore, fembultade fälgar. Den tidigare Rekord L-6 ersattes 1967 med Opel Commodore, försedd med raksexa och en något högre utrustningsnivå. Den fanns att få som två- och fyrdörrars sedan samt som hardtop coupé. Tändningslåset i tidiga årgångar av denna modell av Rekord var utformat så att man kunde ta ut nyckeln i två olika lägen, antingen med rattlåset aktiverat eller olåst. Låset såg ut som ett vred. I det olåsta läget kunde man slå på tändningen och starta motorn utan nyckel. Det var praktiskt om man lämnade bilen på verkstad, men naturligtvis mindre stöldsäkert. Rekord C tillverkades också som Chevrolet Opala och Comodoro i Brasilien från 1968 fram till 1992. De försågs med antingen en rakfyra på 2,5 liter eller en raksexa på 4,1 liter, båda av Chevrolets tillverkning. Under 1970-talet byggdes en variant av Rekord C i Sydafrika som Ranger. Ungefär 1,1 miljoner Rekord D tillverkades. Eftersom namnet Rekord D ofta misstogs för diesel, användes ofta Rekord II istället. Första prototypen blev klar 1971. Motorn fanns i 4 modeller: 1897 cc, 1698 cc och 2068 cc 4-cylindriga bensinmotorer samt en dieselmotor, som till att börja med var på 2,1 liter, men som senare minskades till 2 liter. Dieselmotorn var högre än bensinvarianterna, så dieselversionen har en upphöjning i huven. Den 6-cylindriga modellen heter Commodore B. Växellådan var som standard en 4-växlad manuell låda och TH-180 automatlåda.
Opel Manta är en personbil, tillverkad i två generationer av den tyska biltillverkaren Opel mellan 1970 och 1988. Tekniskt baserades Opel Manta på Opel Ascona. Opel skapade efter framgångarna med Opel GT Opel Manta vars huvudkonkurrent var Ford Capri. Den första generationen (Manta A) hade flera likheter med Opel GT. Den andra generationen (Manta B) hade en mer egen design med front från Vauxhall Cavalier Mk I. Manta B tillverkades fram till 1988. År 1989 kom Opel Calibra som efterträdare. Mantan hade en 88 hästkrafters avgasrenad 1,9 liters CIH-motor, vilkens motorkultur och prestanda lämnade mycket att önska. Den såldes enbart som tvådörrars Berlinetta till en början, tills 1979 då den tredörrars halvkombimodellen Manta CC tillkom. GT/E modellen, med bränsleinsprutning och 105 hk kom samma år. En version utan "rallypaket" kom 1980 (Manta 2,0 E), och 1981 försvann tvådörrarsvarianten. Nästa år blev det tvärtom, och enbart den tvådörrars 2,0 E fanns att få. 1983 fick Mantan en facelift med nya stötfångare och inredning, och 5-växlad låda som standard (2,0 E och GT/E). Diffspärr tillkom 1984, och 1985 bytte Mantan namn till GSi utan några nämnvärda förändringar. Effekten hade vid det här laget gått upp till 110 hk. När Opel Ascona kom i sin tredje generation 1982 fortsatte Manta att använda grundkonstruktionen från den tidigare generationen ända till 1988. Manta B blev alltså en långlivad generation (1976-1988). Manta 400 hade i gatversionen 144 hk. Rallyversionen upp till 275 hk från fabrik (fas3 motor). Dock kunde de trimmades ytterligare, till ca 340 hk (utan någon form av överladdning). För att sänka vikten jämfört med Opels föregångare i rally, Ascona 400, hade Manta 400 huv, baklucka, dörrar, spoilers, stänkskärmar och lamphus i kevlar.
Opel Calibra var en sportbil från Opel som tillverkades mellan 1989 och 1997. Opel Calibra introducerades 1989, som en efterföljare till Opel Manta, en framhjulsdriven kupé baserad på Opel Vectra A. Calibra är designad av Erhard Schnell som arbetat för Opel sedan början av 1950-talet och också ritade den legendariska Opel GT. Calibran var den mest aerodynamiska massproducerade bilen, med ett Cd-värde på 0,26, i över tio år. Tillverkningen skedde vid Opels huvudfabrik i Rüsselsheim, Tyskland och Valmets fabrik i Nystad, Finland. Modellen såldes i Storbritannien som Vauxhall Calibra och i Australien som Holden Calibra. Opel Calibra introducerades den sista helgen i september 1990 för den svenska allmänheten. Den hade presenterades i mitten av september 1989, men försäljningsstarten dröjde planenligt till i juni året därpå. Det innebär att första årsmodellen i praktiken är att betrakta som 1991. Bilen var fyrsitsig med skapligt utrymme i baksätet och väl tilltaget bagage. Cw-värdet var lågt, bara 0,26, vilket var världsrekord för serietillverkade bilar. Den goda aerodynamiken betyder att karossen är mjukt formad och tydligt kilformig. Karossen uppskattades av de allra flesta och redan framåt jul 1989 hade Calibra vunnit designpris, det vill säga långt innan serietillverkningen började. Calibra var baserad på Vectras bottenplatta. Längden är 449 cm, bredden 168 cm, höjden 129 cm och tjänstevikten ligger runt 1 250 kg. Calibra var utrustad med låsningsfria bromsar med skivor både fram (ventilerade) och bak som standard. Servostyrning, lättmetallfälgar, femväxlad, tätstegad "sportlåda", elstyrda och elvärmda ytterbackspeglar, radio/kassettdäck med sex högtalare och takantenn med elektronisk signalförstärkare, tonade värmeskyddsglas och delbart/fällbart baksätesryggstöd var också standard. Även elmanövrerad sollucka var standard på bilar sålda i Sverige. Två motoralternativ fanns, båda fyrcylindriga tvålitersmaskiner med överliggande kamaxel (dubbla i 16V). Calibra 2.0i på 115 hk (två ventiler per cylinder) och Calibra 16V på 150 hk och med fyrventilsteknik. Till den mindre motorn kunde köparen få en elektroniskt styrd fyrstegsautomat med programmen Ekonomi, Sport och Vinter. Opel Calibra är precis som Vectra framhjulsdriven, och liksom för Vectra kom snart en version med permanent fyrhjulsdrift. Systemet har en kornpakt extra enhet, som innefattar hypoid- och planetväxlar, en viskokoppling och en elektroniskt styrd flerskivig koppling som överför drivningen från den normala frontmonterade växellådan till den separata bakaxeln. Detta arrangemang varierar automatiskt vridmomentet mellan fram- och bakhjulen efter bästa väggreppet. Systemet kopplar också ur drivningen på bakhjulen vid inbromsning och förbättrar därmed stabiliteten. Framhjulsupphängningen är separat med McPherson fjäderben och krängningshämmare. Den separata bakre hjulupphängningen har dubbelkoniska miniblock skruvfjädrar och snett bakåtriktade länkarmar. Den rikliga utrustningen medförde att Calibran inte var billig. 2,0l kostade vid den svenska introduktionen den 20 september 1990 prick 170 000 kronor. 16-ventilaren gick på 186 300 kronor och den fyrhjulsdrivna betingade 207 300 kronor. Calibras närmaste konkurrenter var VW Corrado och Toyota Celica. Inga större förändringar gjordes detta modellår. 16V-versionen har sämre Cw-värde än 8-ventilaren. Det beror på att den starkare motorn kräver mer kylluft och att däcken är bredare. Liksom tidigare är 16V bättre utrustad än 115-hästarsversionen. Sålunda har Calibra 16V gastrycksstötdämpare, dubbla utblås (som är fyrkantiga), fyrekrad läderklädd sportratt plus läderklädd växelspaksknopp och manschett i samma mjuka material. Nybilspriserna var Calibra 8V 174 800 kr, 16V 191 400 kr och 4WD 212 800 kr. 2.0 L 8v SOHC R4 - 115 HK (85 kW) (alla år) (C20NE). 2.0 L 16v DOHC R4 - 150 HK (110 kW) (1990-1995) (C20XE). 2.0 L 16v DOHC 'Ecotec' R4 - 136 HK (100 kW) (1995-1997) (X20XEV).