Saab

Synnerligen intressant om Saab


Försäljning av Saab 39 Gripen

Försäljning av Saab 39 Gripen. Den svenska Försvarsmakten var den första kunden på Saab 39 Gripen, vilka gav flygplanet beteckningen JAS 39. Totalt beställdes 204 flygplan i tre delserier. I delserie 1 beställdes 30 st JAS 39A. I delserie 2 beställdes 96 st JAS 39A och 14 st JAS 39B. I delserie 3 beställdes 50 st JAS 39C och 14 st JAS 39D. Då delserie 2 inte var slutproducerad vid beställning av delserie 3, kunde de sista 20 JAS 39A istället byggas som JAS 39C. Av de totalt 204 flygplanen levererades 201 st till Flygvapnet, då två JAS 39A och en JAS 39C kvarstod hos Saab som provflygplan. Fram till september 2012 återstod 194 st, då sju flygplan tagits ur tjänst på grund av haveri eller andra skador. Saab AB har sålt flygplanet till Sydafrika, som 1999 beställde 28 st Saab 39C/D Gripen, varav nio tvåsitsiga. Under programmets gång valde Sydafrika att reducera antalet plan till 26 st. Nedan anges nationer som köpt eller hyrt Saab 39 Gripen från Saab eller den svenska staten. Offert om 36 Gripen NG inlämnades. Den 7 september 2009 kom uppgifter om att Brasilien valt att slutförhandla med franska Dassault Aviation. Något som sedan dementerades den 9 september 2009 av Brasiliens försvarsdepartement, som menade att förhandling med de tre ursprungliga alternativen Dassault Rafale, F/A-18E/F Super Hornet och Saab 39 Gripen fortsätter som planerat. Den 5 januari 2010 framkom det uppgifter i brasiliansk press om att Brasiliens flygvapen ser Saab 39 Gripen som sitt förstahandsval. Den tidigare favoriten Dassault Rafale uppgavs samtidigt inte ens vara andrahandsalternativet. Förutom priset och stridsegenskaperna blir Brasiliens egna planer på att utveckla förmåga att bygga flygplan avgörande. I januari 2011 meddelade Brasiliens nytillträdda president Dilma Rousseff att hon ville skjuta på beslutet om valet av stridsflygplan, detta för att överväga vilket flygplan som är bäst för Brasilien. Bara några dagar senare meddelade dock landets försvarsminister Nelson Jobim att beslutet om valet av stridsflygplan skjuts upp till årets slut, detta med anledning av de naturkatastrofer landet drabbades av i januari 2011. Dock så poängterade försvarsministern att man ej startar om upphandlingen från början, vilket skulle kunna ha resulterat i att Suchoj Su-35 åter varit en av kandidaterna. I mars 2011 lät landets finansminister Guido Mantega meddela att det ej finns några ekonomiska medel för ett köp av ett nytt stridsflygplan under 2011. Detta dels beroende på att försvarsbudgeten ska bantas ifrån 15 miljarder real ner till 11 miljarder real. I juli 2011 meddelade försvarsministern återigen att det ej fanns några medel i budgetåret 2011 för något köp av stridsflygplan. Flygplansaffären kommer återigen behandlas tidigast 2012. I september 2011 menade dock landets nytillträdde försvarsminister Celso Amorim att ett beslut i frågan kan komma tidigare då det "inte finns någon tid att förlora eftersom de nuvarande stridsflygen åldras snabbt". Sommaren 2012 begärde Brasilien de tävlande partnerna om ordern, att förnya sina offerter för ytterligare sexmånaders period. Ett beslut om Brasiliens val av flygplan väntas komma under 2013. Under hösten 2013 förlängdes anbudstiden gällande nytt stridsflygplan till 31 mars 2014. I december 2013 skrev den brasilianska dagstidningen Folha São Paulo, att landet valt bort Dassaults flygplan Rafale, på grund av att det anses för dyrt. Kvar i upphandlingen är Saab 39 Gripen och Boeings F/A-18 Super Hornet. Den brasilianska dagstidningen skrev även att man inte väntade något slutgiltigt besked före 2015. I den ursprungliga offerten gav ingick exporträttigheter för Gripen NG i Latinamerika. I det slutliga avtalet så kommer Saab tillsammans med brasiliansk flygindustri utveckla och sälja Gripen NG tillsammans på världsmarknaden. Den 19 maj 2015 totalhavererade en 39D vid Čáslav AFB, Tjeckien, vilken uppföljdes knappt en månad senare, den 10 juni 2015, med ett haveri med en 39C vid Kecskemét AFB, Ungern.

Saab 99

Saab 99 är en svensk personbil, tillverkad av Saab 1968–1984. Saab 99 presenterades den 22 november 1967 på Teknorama i Stockholm, men kom i produktion först i oktober 1968 som årsmodell 1969, och var under tio år Saabs främsta modell. Ur Saab 99 utvecklades Saab 90 och Saab 900. Utvecklingen av Saab 99 började i april 1965 då Saabs ledning startade projektet Gudmund med målet att få fram en modernare och större Saab-modell. En första del i utvecklingen var "Paddan", en maskerad 99 som såg ut som Saab 96 men som var bredare. En senare provbil maskerades under namnet "daihatsu". Saab planerade även en kombimodell men detta förverkligades aldrig. Saab 99 ritades av Sixten Sason och linjerna går igenom i samtliga modeller som kommit efter 99:an. Eftersom bilen var större och mer avancerad än de tidigare Saab-modellerna fanns det ingen tidigare modell att bygga vidare på, utan 99:an konstruerades från grunden som en helt ny bil. En annan "nyhet" på denna modell, som nästan även blivit ett signum för Saab, var att startnyckeln var placerad vid handbromsen mellan framstolarna, detta främst för att undvika knäskador vid kollisioner. Det gjorde också att man precis som på Saab 95/96 låste växelspaken i backväxelläget när nyckeln togs ur i stället för att använda rattlås (med skillnaden att 99 hade golvmonterad växelspak och 95/96 rattväxel). Det gjorde tyvärr också att 99 var relativt lätt att stjäla genom att slå hårt på växelspaken för att bryta upp stöldlåset och sedan tjuvkoppla tändningslåset. Till skillnad mot ett uppbrutet rattlås kunde växelspakslåset inte ställa till problem med att köra bilen. Priset med femårsgaranti var satt till 18 000 kronor. Inför 1974 års modell fick sedanmodellen sällskap av en combi coupé. Tidiga Saab 99:or hade en 1,7-liters motor ifrån Triumph - konstruerad som en "delad" V8 från de större Triumph-bilarna - och drogs med en hel del barnsjukdomar. Motorn blev känd för att antingen gå felfritt under bilens livslängd eller drabbas av problem med topplockspackningen. Då den ena raden pinnskruvar som höll motorblock och topplock var rakt upprättstående och den andra raden lutade var man tvungen att ta bort den senare raden först innan man kunde skruva av topplocket. Då det vanligaste problemet var att topplocket läckte ut kylarvatten kom dessa pinnskruvar att kärva fast varvid det blev ett digert arbete att byta topplockspackning. En lustig teknisk detalj med Triumph-motorn var att samma nock på kamaxeln styrde både insugs- och avgasventilen. Den ena ventilen trycktes ner direkt av kamaxeln, den andra styrdes av en vipparm. Systemet gjorde att båda ventilerna måste ha samma ventiltider, men fungerade annars bra. Samma motor användes för övrigt i den senare Triumph Dolomite. Det brittiska ingenjörsbolaget Ricardo arbetade med Saab under 1960-talet och kopplade samman Saab med Triumph vilket skapade samarbetet som gav Saab 99 Triumphs 1,7-litersmotor. En vanlig uppfattning om de första motorerna i Saab 99 var att det var en halv V8 från Triumph Stag. I själva verket kom V8:an i produktion efter den fyrcylindriga, men de konstruerades samtidigt och hade många gemensamma delar. Den ursprungliga planen var att Triumph skulle använda dessa båda motorer i alla sina modeller och de hade från början planerats för 1,5 respektive 3 liters volym. Det blev dock Saab som fick tillgång till motorn först och ändrade vissa delar i konstruktionen för att den skulle passa för bakvänd montering med växellådan under motorn. Det betydde bland annat att vattenpumpen flyttades så att den var åtkomlig uppifrån i stället för att sitta längre ner mot torpedväggen. Tillverkning skedde förutom i Trollhättan även i Saabs fabrik i Nystad i Finland och Saab 99 kom därför att bli en populär bil i Finland, inte minst hos den finländska polisen. Saab 99 tillverkades även i Mechelen i Belgien fram till 1978. Motor: (1968–71) rak fyrcylindrig motor med överliggande kamaxel. Totalt tillverkades 588 643 st 99:or.

Saab 93

Saab 93, svensk personbil tillverkad av Saab 1956–1960. Saab 93 var en vidareutveckling av Saabs första personbil Saab 92 och hade en ny front, starkare motor (33 hk) med tre cylindrar som nu var längsmonterad, samt en rad andra förbättringar, bland annat helt nya hjulupphängningar med skruvfjädrar och stel bakaxel. Saab 93 nådde stora framgångar i rallytävlingar och fanns i en specialversion - Saab GT750 - som främst var avsedd för export till USA. Den sistnämnda var bland annat försedd med trimmad motor på 50 hk (57 med extra trimsats), extra bekväm passagerarstol (för kartläsaren), påkostad inredning med flaskställ i armstöden bak, varvräknare, sportigare däck samt kartläsarinstrumentet Halda Speed Pilot. Kombiversionen Saab 95 kom som 1959 års modell och hade då en starkare motor och 4-växlad låda, som båda skulle hamna i 93:ans efterträdare Saab 96. Denna kom som 1961 års modell. 1955. 1 december 1955 visades Saab 93 hos Philipsons i Stockholm som årsmodell 1956. 1956 Årsmodell 1957 lanserades hösten 1956. Bilen fick inga större förbättringar men kunden erbjöds fler tillval som säkerhetsbälten på den svenska marknaden. Det var tvåpunktsbälten som såldes som tillbehör och från och med april 1957 kunde man även få bilen med automatisk koppling som tillval. 1957. Den 3/9:e visades 58:orna med odelad vindruta, pilarna ersattes med blinkers, bränsletanken blev självblandande och oljeinblandningen sänktes från 4 % till 3 %, fästen för säkerhetsbälten fram blev standard, baksätet blev höj- och sänkbart. 1958 I april 1958 visades Saab 93 Granturismo 750 i New York. Bilen var utrustad med en sportmotor som var utrustad med två förgasare och 45 hk/DIN. Bilen är i grunden en Saab 93. Kunden kunde välja till en sportsats som höjde effekten till 55 hk/DIN. Modellen tillverkades endast i 605 enheter mellan 1958 och 1960, då ett fåtal med 93F kaross samt med fyrväxlad växellåda. Saab 93 Granturismo 750 delade senare kaross med Saab 96 från och med hösten 1960 (årsmodell 1961). I september 1958 lanserades årsmodell 1959. Vagnarna hade flera nyheter att visa upp, bland annat bredare och bekvämare framsäten med ställbara ryggstöd, vindrutespolare som standard, kraftigare bromsar, asymmetriskt ljus, utvändig backspegel, samma nyckel till dörr och tändningslås, ny nummerbelysning baktill samt ett nytt emblem på bakluckan. 1959 Den 7 oktober visades årsmodell 1960 på Hotell Palace i Stockholm. Bilen hade namnet Saab 93F. F stod för framkantshängda dörrar. Bilarna utrustades även med stänkskydd bak. Saab 93F ersattes 17 februari 1960 av Saab 96. Motor: rak trecylindrig tvåtaktsmotor. Produktionen av Saab 93 uppgick till 11 759 bilar. Produktionen av Saab 93B uppgick till 29 830 stycken. Produktionen av Saab 93F uppgick till 11 142 stycken. Totalt tillverkades 52 731 stycken 93:or, inklusive sportvarianten Gran Turismo 750. Data på årsmodell 1956 av Saab 93. Motor: Längsmonterad 3 cyl tvåtaktsmotor. Cyl.Vol. 748 cc. Effekt 33 hk/DIN vid 4200rpm. Mått och vikt. Längd 4010 mm. Bredd 1570 mm. höjd 1470 mm. Hjulbas 2488mm. Tjänstevikt 890 kg. Prestanda: Acceleration 0–80 km/h (ingen uppgift). Toppfart +115 km/h. Källa: Saab Automobile AB. Effekt: 33 hk vid 4 200 r/m. Längsställd motor fram, framhjulsdrift. 3-växlad manuell växellåda, med osynkroniserad 1:a, frihjul, rattspak. Saxomatkoppling mot pristillägg. 93: december 1955 - augusti 1957. Saab 93 presenterades den 1 december 1955. Till skillnad från företrädaren Saab 92 hade den ny, trecylindrig motor, ny front och 12 volts elsystem. Från och med 1957 erbjöds även säkerhetsbälten som extrautrustning. Våren 1957 erbjöds Saxomatkoppling. 93B: september 1957–augusti 1959. Hel vindruta, körriktningspilarna ersatta med blinkers samt förbättrade stolar. Hösten 1958 infördes större bromsar, asymmetriskt halvljus, uppdaterad inredning med bekvämare stolar, innerbelysning med dörrkontakter och låsbar handskfackslucka.

Saab Automobile

Den 23 februari undertecknades ett köpekontraktet mellan General Motors och Spyker Cars N.V. och därigenom blev köpet helt klart. Saab Automobile och Spyker blev i och med köpet två separata dotterbolag inom Spyker Cars N.V. I mars 2011 beslutade sig dock bolaget för helt fokusera på Saab och att Spyker-delen skulle säljas till företaget CPP Global Holdings Limited. Detta innebar att man på bolagsstämman den 19 maj 2011 beslutade om att byta namn till Swedish Automobile N.V. Den 30 mars drabbades fabriken i Trollhättan av produktionsstopp på grund av likviditetsbrist. Den 3 maj tecknade Saab ett avtal med den kinesiska biltillverkaren Hawtai om delägarskap och teknikutbyte. Detta avtal revs dock upp redan den 12 maj på grund av att man inte hade fått alla företagsägarna till Spyker att ställa sig bakom avtalet. Produktionen på fabriken kunde dock återstarta den 27 maj efter att Saab fått kassatillskott från delägaren Gemini Investment Fund och en förskottsbetald order från den kinesiska återförsäljaren Pang Da som Saab tidigare ingått partnerskap med. Den 1 juni fördes ytterligare en förskottsbetald order över till Saab från återförsäljaren Pang Da om en beställning på knappt 2000 bilar. Sju dagar senare, den 8 juni, stoppades åter produktionen på grund av materialbrist som en följd av obetalda räkningar till underleverantörerna, och har sedan dess stått stilla. Dagen före Midsommarafton, den 23 juni, meddelade Saab att man inte kunde betala ut lönerna till sina anställda på grund av akut pengabrist. Den 28 juni sålde Saab hälften av sina fastigheter för 255 miljoner kronor till en grupp investerare inklusive Hemfosa fastigheter och kunde därigenom betala ut lönerna för juli. Den 17 augusti började Kronofogden att mäta ut Saab Automobiles tillgångar på grund av obetalda skulder till fordringsägarna. Den 7 september 2011 lämnade Saab in en ansökan om företagsrekonstruktion till Vänersborgs tingsrätt. Detta var den andra rekonstruktionen på kort tid som företaget ansökte om. Den senaste var 2009. Dagen efter meddelade Vänersborgs tingsrätt att man avslår Saabs ansökan om företagsrekonstruktion på grund av oklarheter kring den fortsatta finansieringen. Den 12 september lämnade fackförbunden Unionen och Ledarna in varsin konkursansökan mot Saab på grund av uteblivna löner. Samma dag lämnade även Saab in en överklagan om rekonstruktionen till hovrätten för västra Sverige. Den 19 september meddelade hovrätten för västra Sverige att man beviljar Saab prövningstillstånd. Dagen efter, den 20 september, lämnade även fackförbundet IF Metall in en konkursansökan mot Saab på grund av uteblivna löner. Den 21 september kom beskedet att hovrätten bifaller Saabs ansökan om företagsrekonstruktion och advokaten Guy Lofalk (som även lett rekonstruktionen 2009) utsågs till rekonstruktör. En månad senare, den 21 oktober, lämnade rekonstruktören Guy Lofalk in en ansökan om att avbryta rekonstruktionen till Vänersborgs tingsrätt. Skälet var att det saknades pengar för att fortsätta företagsrekonstruktionen av Saab Automobile. Saab begärde i sin tur att Guy Lofalk skulle bytas ut som rekonstruktör. Den 23 oktober meddelade Swedish Automobile genom ett pressmeddelande att avtalet som tidigare tecknats med de kinesiska bolagen Youngman och Pang Da är rivet. Den 28 oktober meddelade Swedish Automobile och Saabs VD Victor Muller att man tecknat en affärsuppgörelse om att sälja hela Saab Automobile till Youngman och Pang Da för 900 miljoner kronor. Samtidigt drog rekonstruktören Guy Lofalk tillbaka sin begäran om att avbryta rekonstruktionen. Den 31 oktober hölls ett borgenärssammanträde i Vänersborg där Saabs fordringsägare och underleverantörer tillsammans med Vänersborgs tingsrätt beslutade att Saabs rekonstruktion ska fortsätta. Den 7 november meddelade förra ägaren, General Motors att licenserna för Saab 9-3, 9-5 och 9-4X inte kommer följa med om affären med de kinesiska intressenterna, Pang Da och Youngman blir av.


Saab