Veteranfordon

Synnerligen intressant om Veteranfordon


Besiktning (fordon)

Besiktning innebär att ett fordon kontrolleras regelbundet så att dess användande inte äventyrar trafiksäkerheten. Det genomförs i många länder. I Sverige är besiktningen obligatorisk sedan 1965. Sedan 1 juli 2010 är den konkurrensutsatt och Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll ansvarar för ackreditering av besiktningsstationer. Med de nya reglerna innebär det att kommande kontrollbesiktning baseras på månaden då besiktningen senast utfördes. Personbil och lastbil upp till 3500 kg i totalvikt ska besiktas första gången senast 36 månader efter att fordonets tagits i bruk första gången. Andra gången ska ske senast 24:e månaden efter föregående besiktning. Därefter ska fordonet besiktas senast 14 månader efter föregående besiktning. I Danmark kallas besiktningen bilsyn och fordon skall liksom i Norge första gången besiktigas efter fyra år. Därefter skall fordonet besiktas vartannat år. Till 2004 hade Statens Bilinspektion monopol på bilsyn men ända sedan dess är marknaden öppen. Danska staten sålde 2004 sina aktier i Statens Bilinspektion till Applus. I Nederländerna är "algemene periodieke keuring" (apk) obligatoriskt med alla fordon som är tre år eller äldre. I Norge är Periodisk kjøretøykontroll (PKK), eller även kallad "EU-kontroll" obligatorisk och sköts av verkstäder som Statens vegvesen godkänt. För fordon med totalvikt under 3500 kg skall första besiktningen ske efter fyra år och därefter vartannat år. För fordon med totalvikt över 3500 kg skall första besiktningen ske efter två år och därefter varje år. Det går inte att göra besiktningen i ett EU-land även om besiktningen i Norge är känd som "EU-kontroll". För bilar, första gången när den är tre fordonsår gammal, andra gången två år efter första besiktningen, och därefter inom 14 månader efter föregående besiktning. För A-traktor och snabbgående traktor B, första gången inom 4 år från att de togs i bruk, och därefter inom 2 år efter föregående besiktning. Veteranfordon, i bemärkelsen personbilar, lastbilar, bussar och släpvagnar, som dras av dessa som är äldre än 50 fordonsår, samt motorcyklar, som är äldre än 40 fordonsår. registreringsbesiktigade amatörbyggda hobbyfordon. tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt. fordon som permanent befinner sig på vissa öar utan fasta förbindelser med fastlandet. Utan anmärkning, besiktningsteknikern har inte hittat något fel på bilen och den är godkänd för trafik under ett år framöver. Anmärkning 2x (eller villkorstvåa), fordonet behöver ej återkomma för efterkontroll, ett mindre fel har upptäckts, till exempel en trasig lampa, och föraren får en uppmaning att åtgärda felet snarast möjligt, men behöver inte återkomma för efterkontroll. Anmärkning 2 (tvåa), fordonet har ett sådant allvarligt fel eller brist att det måste komma in för efterkontroll inom 30 dagar, annars utfärdas körförbud. Inom de 60 första dagarna kan en efterkontoll utföras till ett nedsatt pris. Anmärkning med omedelbart körförbud, fordonet har en eller flera så allvarliga brister att det inte får framföras. Bilen måste bärgas från besiktningen till verkstad. Bogsering är förbjuden. När bilen är lagad får den endast framföras på kortast, lämpligast väg till besiktningsstationen. Om polisen stoppar den som kör med fordon som har körförbud och föraren uppger att han eller hon är på väg till en verkstad eller till bilbesiktning för efterkontroll, är det troligt att de ringer upp anläggningen i fråga för att kontrollera uppgiften. I USA bestämmer delstaterna över hur fordonen skall undersökas.

Storbritanniens häftigaste maskiner med Chris Barrie

Storbritanniens häftigaste maskiner med Chris Barrie ((engelska): Britain's Greatest Machines with Chris Barrie) är en engelsk dokumentärserie om ingenjörshistoria under 1800- och 1900-talet, från ett brittiskt synsätt. Serien är producerad av National Geographic Channel UK i 2009. Berättaren Chris Barrie åker med olika veteranfordon/-fartyg. 1. Storbritanniens häftigaste maskiner med Chris Barrie: 1910-talet (1910s: Triumph and Tragedy). 2. Storbritanniens häftigaste maskiner med Chris Barrie: 1920-talet (1920s: The Engine-Roaring Twenties). 3. Storbritanniens häftigaste maskiner med Chris Barrie: 1930-talet (1930s: The Road to War). 4. Storbritanniens häftigaste maskiner med Chris Barrie: 1940-talet (1940s: War - Mother of Invention). 5. Storbritanniens häftigaste maskiner med Chris Barrie: 1950-talet (1950s: A New World Order). 6. Storbritanniens häftigaste maskiner med Chris Barrie: 1960-talet (1960s: Revolution by Design). 7. Storbritanniens häftigaste maskiner med Chris Barrie: 1980-talet (1980s: The Future Has Landed). 8. Storbritanniens häftigaste maskiner med Chris Barrie: Tåg (Trains: The Steam Pioneers). Leyland Torpedo (charabanc), Morgan motoriserad trehjuling, Middlesbrough Transporter Bridge, Aveling och Porter ångvält, Titanic (oceanångare), radiotelegrafi, Vickerskulspruta, Mark V tank (stridsvagn) och Vickers Vimy (bombflygplan). Bensinrevolution: Brooklands Race Track (racerbana), Bentley tävlingsbilar, ATCO Standard slåttermaskin, Scammell Pioneer (tankbil), Gilbert och Barker T8 (bensinpump), Brough Superior (motorcykel), de Havilland Gipsy Moth (allmänflygplan) och R101 (luftskepp). De Havilland Dragon Rapide (passagerarflygplan), Sentinel ånglastbil, Morris Eight (personbil), Percy Shaws cats eyes, Gresley A4 (snabbaste ånglok i världen), Cruiser Mk III (stridsvagn), Crusader (medeltung stridsvagn), Supermarine S.6B (tävlingsflygplan) och Supermarine Spitfire (jaktflygplan). British Power Boat Company HSL (räddningsbåt), Jowett brandpump, Austin K2 (brandbil), David Brown VAK 1 (traktor), radar, Daimler Scout Car (pansarbil), Gloster Meteor (jetdrivet jaktflygplan), Martin-Baker (krutstol) och Aston Martin DB2 (sportbil). Routemaster (dubbeldäckare), British Rail Class 55 (diesellok), Jodrell Bank (radioteleskop), Avro Vulcan (jetdrivet bombflygplan), de Havilland Comet (jetdrivet passagerarflygplan) och Land Rover (fyrhjulsdriven bil). Mini (personbil), Post Office Tower (TV-torn), Leyland Super Comet (lastbil), Ford Transit (skåpbil), svävfarkoster och Jaguar E-type (sportbil). DeLorean DMC-12 (sportbil), ZX Spectrum (hemdator), Sinclair C5 (eldriven moped), Westland Lynx (helikopter), Scimitar (lät stridsvagn), Lotus Esprit (sportbil) och Ford Sierra (personbil). Trevithicks ånglok (1802), London Steam Carriage (ångdiligens, 1802), Robert Stephensons Locomotion No 1 (ånglok, 1825), Timothy Hackworths Sans Pareil, John Ericsson och John Braithwaites Novelty, och Stephensons Rocket (tre ånglok, 1829), järnvägslinjen Liverpool - Manchester och Stephensons Planet (ånglok, 1830).

Fordonsskatt

Kompletterande regler om bland annat skatteperioder finns i vägtrafikskatteförordningen (2006:242). Med undantag från huvudregeln ovan är veteranfordon inte skattepliktiga. Som veteranfordon räknas följande fordon, vars ålder, beräknad som skillnaden mellan fordonsåret och innevarande kalenderår, är trettio år eller äldre: 1. motorcyklar, och 2. bussar, lastbilar och personbilar som inte används i yrkesmässig trafik som avses i yrkestrafiklagen (1998:490). Skattepliktiga är inte heller 1. personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som beskattas enligt lagen (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt, 2. traktorer, motorredskap eller tunga terrängvagnar som hör till skatteklass II enligt 17 § vägtrafikskattelagen, 3. släpvagnar som dras av tunga terrängvagnar som hör till skatteklass II eller av motorredskap som hör till skatteklass II eller beskattas enligt 19 § vägtrafikskattelagen, 4. påhängsvagnar med en skattevikt över 3 ton om de dras uteslutande av bilar som kan drivas med dieselolja eller av traktorer som är särskilt konstruerade för att användas för på- och avlastning av påhängsvagnar inom hamn- och terminalområden eller andra liknande områden, och 5. släpvagnar med en skattevikt av högst 750 kilogram. Fordonsskatt betalas inte heller för fordon som har ställts av. Skattskyldig är ägaren av fordonet. Detta kan tyckas vara en lätt tillämpbar regel, men det är inte alltid så enkelt. Vem som är ägare av fordonet definieras närmare som den som är antecknad i vägtrafikregistret som ägare eller den som bör vara antecknad som ägare. Vid ordinarie debitering är det den person som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig. Om ett fordon övergår till en annan ägare den första dagen i betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång. Transportstyrelsen, som för vägtrafikregistret, är inte skyldig att närmare efterforska vem som är den egentliga ägaren av ett fordon, när exempelvis en anmälan om ägarbyte avseende ett fordon kommer in till Transportstyrelsen. Det beror på att det anses vara viktigare att ägarbyten kan registreras snabbt och billigt än att det i varje enskilt fall blir korrekt. Detta är till fördel för den stora majoritet som byter ägare på sina fordon utan att det förekommer fel vid anmälan. Ägarbyten registreras genom automatisk databehandling, om det har förekommit fel får den enskilde höra av sig till Transportstyrelsen för att begära att felet skall åtgärdas. Om felet vid ägarbytet har påverkat skattskyldigheten till ett fordon, får den enskilde som felaktigt har fått ett krav på fordonsskatt höra av sig till Skatteverket och åberopa regeln att det är den som "bör vara" antecknad som ägare i vägtrafikregistret som är skattskyldig. Fordonsskatten betalas utifrån skatteår eller skatteperioder. Enligt huvudregeln gäller att debiteringen v fordonsskatten skall avse skatt för tiden till utgången av skatteåret eller, om skatten för hela året överstiger 3 600 kronor, till utgången av skatteperioden. Inför betalning av fordonsskatten skall Transportstyrelsen skicka ett inbetalningskort för skatten till den skattskyldige snarast möjligt, i fråga om betalning i ordinarie tid senast den tolfte i betalningsmånaden. Om en fordonsägare inte har fått inbetalningskortet, skall han eller hon anmäla detta till Transportstyrelsen senast en vecka innan skatten skall vara inbetald. Det innebär att den fordonsägare som händelsevis inte får inbetalningskort för fordonsskatten själv ändå ansvarar för att fordonsskatten skall betalas in. Dröjsmålsavgift kan debiteras den som inte betalar in fordonsskatten, det hjälper då inte att hänvisa till att inbetalningskort inte har kommit. Skatteår och skatteperioder bestäms efter slutsiffran i fordonets registreringsnummer enligt följande uppställning i 6 § vägtrafikskatteförordningen.

Gärdesloppet

Gärdesloppet var en hastighetstävling för bilar, som kördes på 1920-talet, arrangör var KAK, Kungliga Automobil Klubben. Banan var en 2,6 kilometer lång slinga på Gärdet i Stockholm. Officiellt namn var Kappkörning å Ladugårdsgärde, vilket i folkmun och press blev till "Gärdesloppet". Nutidens Gärdesloppet går tillbaka till mitten av 1990-talet och körs med veteranbilar på Södra Djurgården. Vid första tävlingen den 12 februari 1922 var även Gustaf V och andra kungligheter närvarande. Då deltog 29 bilar i sju olika klasser bland annat en Minerva som kördes av den på sin tid kände bildirektören Hans Osterman (Ostermans marmorhallar). För att locka åskådare hade tävlingsbilarna körts i kortege genom Stockholm. Dagens Gärdesloppet är ett veteranbilsrally som årligen äger rum sedan 1994, återuppväckt av Staffan Kjellberg som utvecklade det till ett av Sveriges största, årliga, endagsevenemang. Gärdesloppet körs på en 2,5 kilometers slinga runt Södra Djurgården. Deltagare är racer-/sportbilar i tre klasser, 50 år och äldre, som kappkör banan mot en idealtid. Slingan skall köras tre varv. Vid 2000 års Gärdesloppet invigde Prinsessan Lilian officiellt det övergripande namnet "Prins Bertil Memorial", efter maken "motorprinsen" Prins Bertil. I samband med själva veteranbilstävlingen arrangeras en motorhistorisk färd genom Stockholm, uppvisning av veteranfordon på Frisens park vid Biskopsudden, flygshow, Classic Boat Show, Grand Prix i lådbil och annan underhållning. Efter det 25, e Gärdesloppet återgick arrangemanget år 2017, i form av Gärdesloppet med Prins Bertil Memorial till KAK - 95 år efter premiären av Sveriges första rundbanetävling för bilar.

High Chaparral

High Chaparral är en västerninspirerad temapark belägen mitt i Gnosjöregionen i Småland i Kulltorp (mellan Gnosjö, Anderstorp och Värnamo). Mannen bakom parken är Bengt Erlandsson, även kallad Big Bengt. Han föddes i byn Brännehylte 1922 som ett av åtta syskon på en skogsgård och avled 2016.. Hans far var skogsbrukare och drev ett sågverk. Bengt Erlandsson växte upp i en bygd präglad av utvandringen till Amerika och 1956 åkte han själv dit för att under fyra månader färdas 4000 mil över kontinenten. Han fick med sig en stor samling av emigrantberättelser och intryck. Han tog även del av landets historia och besökte bland annat de västernstäder och de militär- och handelsfort som fortfarande finns bevarade. Denna resa gjorde stort intryck på honom. I början av 1960-talet fick han chansen att förverkliga sin dröm. Televerket ville bli av med 200 000 kreosotimpregnerade telefonstolpar. Erlandsson köpte upp stolparna för att förvara dem på den gård i Kulltorp som han köpte 1957, och började bygga på ett fort, Fort Erlandsson, liknande dem han besökt i USA. Från början var fortet tänkt att användas för att bjuda in Erlandssons affärsbekanta till, men när han byggde ett varuhus för överskottsartiklar strax intill såg han att många varuhuskunder också var intresserade. År 1966 öppnade han så fortet för allmänheten, och några år senare döptes det om till High Chaparral, efter den populära västernserien High Chaparral, som hade börjat visas i svensk TV. För fem kronor fick besökarna se fortet och ett antal stuntmän som gjorde en show. Stuntmännen deltog också i många fall i de filminspelningar som gjordes i fortet. I början var inte besökarantalet stort, men när Erlandsson såg att showen lockade publik byggde han i början av 1970-talet en västerngata där professionella stuntmän kunde ha show. I samma veva byggde han även en restaurang med namnet Restaurang Diligensen. Sedan 1960-talet har det byggts närmast kontinuerligt på det 50 ha stora mossområdet. I stor utsträckning har rivningsmaterial använts och byggnader har uppförts utan bygglov. En västernstad måste även ha en kyrka, och då Erlandsson var uppväxt med djup religiositet byggde han en sådan. Han byggde en kyrka inspirerad av Karelen med hjälp av rivningsmaterial från ett ålderdomshem i Skillingaryd. Bänkarna kommer från Berga utanför Lagan, altartavlan kommer från Tyskland, skapad av Ernst Hildebrand (1833-1924) och predikstolen kommer från Spanien. Ett ytterligare tillskott till anläggningen var Kristinastugan, som var det timmerhus som var med i Jan Troells filmer efter Vilhelm Mobergs romaner Utvandrarna. I början av 1970-talet kom även Formel 1 till Anderstorp med internationella förare och stor publik. Det fanns inte tillräckligt med hotellrum, men Erlandsson byggde på tre månader ett hotell med 200 rum. År 1977 öppnades järnvägen i parken. På spåren går tre ånglok av årgång 1925, 1950 och 1932 från Polen som eldas med stenkol. För att ge järnvägen ett mål byggdes Dalton City, som senare byggts om till en mexikansk by. En å grävdes där en hjulångare kunde gå. I anslutning till denna byggdes ett hamnkvarter och strax intill en ny showgata, som är en av världens största arenor för västernshower. Sedan mitten av 1980-talet har nybyggandet avtagit, men det förekommer ständiga förbättringar och ombyggnationer av de cirka 265 byggnaderna. Erlandsson var inte bara intresserad av vilda västern, utan även av gamla ting. 1978 invigde han ett museum där allmänheten kunde beskåda hans samlingar. Dessa samlingar består främst av äldre teknik i form av maskiner och annat från industrialismens barndom, men även veteranfordon. Museet brann ner 1990, och ett ekonomiskt värde på uppskattningsvis 40 miljoner gick upp i rök. Erlandsson byggde dock snabbt upp museet igen.


Veteranfordon