Med hjälp av särskild programvara (en så kallad poddradioklient), som fungerar som en nyhetsaggregator, kontrolleras prenumerationerna på regelbunden basis och nya publicerade ljudfiler laddas ned automatiskt. När så skett kan man flytta över filerna, eller låta klienten göra det automatiskt, till sin bärbara musikspelare eller liknande. Det är här "pod"-delen kommer då Ipod var den populäraste mp3-spelare vid begreppets lansering. Poddsändningar kan man ta emot med många bärbara musikspelare eller i en dator med installerad programvara för uppspelning av ljudfiler. Det vanligaste filformatet som används för poddsändningar är det komprimerade ljudformatet mp3. Som ett komplement till Itunes har Apple även skapat ett poddradio-register i anslutning till Itunes Store. Vem som helst får dock lägga in en poddsändning i registret och många poddsändningar är gjorda av oberoende producenter. Den första Itunes-versionen som hade stöd för poddsändningar var version 4.9. År 2003 producerade några programutvecklare på Apple ett skript som gjorde att Itunes kunde hämta hem ljudfiler ifrån bloggar. Målet var att man sedan skulle ha möjligheten att använda Itunes för att kunna synka dessa ljudfiler till sin mobil eller Ipod. Detta bidrog till att intresset för poddradio började öka. Att poddsändningar fått större genomslag och popularitet har också underlättat distributionen av ljudinspelningar via Internet. Poddsändning blev snabbt populärt 2004. Att peka ut en upphovsman är problematiskt, då tekniken i sig är gammal och många använt sig av tekniken innan namnet fanns. Att publicera ljudfiler på bloggar, så kallat audiobloggande, förekom tidigt, men även om många audiobloggar använde sig av RSS existerade kombinationen inte som ett koncept. Termen "Podcast" kan möjligtvis ha lanserats i en artikel av Ben Hammersley i The Guardian 12 februari 2004. I Sverige var det först under 2006 som mediet fick sitt riktiga genombrott. Detta märktes bland annat genom uppmärksamhet från andra medier och en ökad etablering av nya poddsändningar. Den stora fördelen med poddsändningar jämfört med andra ljudmedier är det som på engelska kallas för time shifting, det innebär i princip att man kan lyssna var och när man vill. Man är alltså inte längre beroende av att lyssna vid ett visst klockslag för att ta del av ett program. Inte heller är man beroende av att vara på en viss plats (till exempel vid en radio), utan man kan med hjälp av till exempel en bärbar mp3-spelare ta med sig ljudet överallt. Ur ett producentperspektiv är en av de stora fördelarna att det i stort sett är gratis att producera poddsändningar. Det som krävs är en dator med internetuppkoppling, ett inspelningsprogram och en mikrofon. Även hyrda server-lösningar och bandbredd är inte längre ett problem. Då poddsändningar snabbt ökat i popularitet händer det att reklam och sponsring förekommer, även bland hobbysändare. Ideell poddradio riskerar att förlora lyssnare till de större kommersiella aktörerna. På gräsrotsnivå finns ljudbloggarna där privatpersoner exempelvis sänder analyser för en publik med liknande åsikter eller sammanfattar vardagen likt en dagbok eller traditionell blogg. Vidare finns det tematiska poddsändningar som behandlar ett väl avgränsat ämnesområde. Många av dessa bedriver nyhetsbevakning och -sammanfattning, men det mesta utrymmet brukar nyttjas till kommenterande och diskuterande. Det är få intressesfärer som inte är representerade. Särskilt vanliga är teknikrelaterad sändningar. Vidare finns det poddsändningar med pedagogisk eller upplysande funktion. En sådan genre är soundseeing där en geografisk plats eller till exempel ett museum presenteras av någon som fysiskt befinner sig på platsen när sändningen spelas in.
Itunes (skrivet iTunes som produkt) är en gratis mediespelare utvecklad av Apple. Första versionen kom i början av 2001 och var exklusiv för Mac OS 9. Numera finns programmet till såväl Mac OS X som Windows. Den 6 februari 2013 meddelade Apple att användarna hade köpt och hämtat över 25 miljarder låtar från Itunes Store, vilken då sedan några år tillbaka var världens mest utnyttjade webbutik för musik. Butiken är integrerad med programmet Itunes, vilket gör det möjligt för användarna att söka efter och köpa musik för att använda i sina anslutna enheter. Programmets huvudfunktioner är att. Quicktime krävs för att Itunes skall fungera. Digital Audio Access Protocol (DAAP) är det proprietära protokoll som används för att dela media över ett lokalt nätverk. Från och med version 4.9 har Itunes inbyggda funktioner för poddradio och som ett komplement till det har Apple även skapat ett stort poddradioregister som en del av Itunes Store. Poddradiosändningar från kommersiella radiostationer och företag får störst utrymme. Vem som helst får registrera sin poddradiosändning i Itunes Store så kvantitativt är det mest oberoende poddsändningar. En förutsättning är dock att man har registrerat ett Apple-ID och att Itunes Store finns i det land där poddradiosändningen produceras. erbjuda MP3- och AAC-kodning av ljud-CD. ge överblick av en stor samling musikfiler och sortera filerna efter exempelvis artist eller album. administrera innehållet i Ipod, Ipad och Iphone. vara gränssnitt för den digitala musikaffären Itunes Store. generera automatiska spellistor med verktyget Genius. ladda ner poddradio-sändningar. titta på video, som till exempel musikvideor eller avsnitt av en TV-serie (version 6.0 och senare). ladda ner spel från Ipod Games som sedan kan spelas på en Ipod av lämplig modell. Uppdatera eller återskapa iPhone, iPod, iPad, etc. iTunes kan endast köras med Windows 10 som är uppdaterat till minst version "1607".
Apple Inc., i vardagslag benämnt Apple, är ett amerikanskt dator- och hemelektronikföretag grundat 1976 av Steve Jobs, Steve Wozniak och Ronald Wayne. Företaget har cirka 110 000 anställda och omsatte 2015 nästan 234 miljarder amerikanska dollar. Apple var en av de tidigaste tillverkarna av persondatorer och först med att serietillverka datorer med grafiskt användargränssnitt och datormus. Under 1980-talet hårdnade konkurrensen och Apples marknadsandel krympte. Produkterna är kända för sin användarvänlighet samt påkostade och eleganta design. Företaget och dess före detta chefsdesigner Jonathan Ive har vunnit ett flertal designpriser och utmärkelser för produktinnovation. Utmärkande för Apple är att många av deras produkter marknadsförs med namn som börjar med ett gement i före en versal, exempel inkluderar iMac, iPod, iTunes, iMovie, iPhone, iPad. Detta i kan antingen stå för internet, intelligent eller relatera till engelskans ord för 'jag' – I. Några av Apples mest framgångsrika produkter är persondatorn Macintosh – framför allt enhetsdatorn Imac, operativsystemet Mac OS, mp3-spelaren Ipod och den internetbaserade musikaffären Itunes Store. Apples senaste satsningar inkluderar mobiltelefonen Iphone och surfplattan Ipad. Iphone står för huvuddelen, cirka 65 procent, av företagets intäkter. Den 2 augusti 2018 blev Apple det första börsnoterade amerikanska företaget att värderas till en biljon amerikanska dollar. Den 1 april 1976 grundades bolaget, då med namnet Apple Computer, av Steve Jobs, Steve Wozniak och Ronald Wayne. Ronald Wayne drog sig ganska snart ur det nystartade företaget och ersattes med tiden av Mike Markkula. Företaget sålde 200 enheter av sin första datormodell Apple I. År 1977 lanserades Jobs och Wozniaks andra datormodell Apple II som blev en stor succé på hemdatormarknaden och gjorde Apple till en viktig aktör på den växande marknaden. Apple nådde störst framgång med Apple II 1982 och 1985, då Apple II ensam stod för drygt 15-16 procent av hemdatormarknaden – en siffra Apple hittills aldrig nått upp till igen. År 1980 blev Apple ett börsnoterat företag. Samma år släpptes Apple III. De många problemen med Apple III gjorde dock att modellen gick till historien som en av Apples största floppar. Apples huvudsakliga konkurrenter på datormarknaden på 1970-talet och början av 1980-talet var Commodore, Texas Instruments och Atari. Medan Apple fortsatte att växa började man leta efter duktiga företagsledare. År 1983 övertalade Jobs John Sculley, en av Pepsicos chefer att bli VD för Apple, med den berömda frågan: "Vill du sälja sockervatten resten av livet, eller vill du förändra världen?". Apple anställde Sculley i förhoppning om att förbättra marknadsföringen och därmed företagets försäljning. Samma år släppte Apple datorn Apple Lisa. 1984 introducerades Macintosh, den första kommersiellt framgångsrika persondatorn med ett grafiskt användargränssnitt. Inspirationen till användargränssnittet kom från Xerox PARC och vidareutvecklades för konsumentbruk. Tekniker som menyer, "drag och släpp", dubbelklick och papperskorg revolutionerade persondatorn och är idag fortfarande förhärskande. Macintoshs utveckling påbörjades av Jef Raskin (som dock redan 1981 tvingades avgå efter en dispyt med Jobs). Framgången med Macintosh ledde till att Apple övergav Apple II till förmån för Mac-produktlinjen. Originalmacen vidareutvecklades till Mac Plus 1986 och utifrån den skapades Mac SE, Mac II 1987, Mac Classic och Mac LC 1990. Under 1980-talet tog Frog design fram designen på Apples persondatorer. År 1985 fick Sculley och Jobs samarbetssvårigheter. Jobs blev ombedd att lämna företaget och startade istället företaget Next. 1989 lanserade företaget sin första bärbara dator med namnet Macintosh Portable. Datorn var förhållandevis stor och klumpig och försäljningssuccén uteblev. Hösten 2014 lanserades den mobila betaltjänsten Apple Pay. År 2003 lanserades Itunes Music Store.
Farmville är ett datorspel som personer med konto på Facebook kan spela. Spelet lanserades 2009 och har blivit den största externa applikationen på Facebook, med hela 83 060 037 användare (8 april 2010). När antalet spelare var som högst fanns 32 miljoner dagliga aktiva användare och totalt nära 85 miljoner spelare. Facebook-versionen stängdes ner 2020. Spelet är utvecklat av Zynga och blev även tillgängligt på App Store för Iphone- samt Ipod Touch-användare den 24 juni 2010. När man via Facebook installerat applikationen och startat upp den får man en meny där man väljer vilket kön ens spelkaraktär ska ha och hur den ska se ut. Detta går att ändra när som helst senare under spelet. Man kan via sin lista med vänner på Facebook lägga till andra, som spelar Farmville, som sina grannar. Att ha grannar i spelet innebär att man kan besöka deras gårdar för att se hur de byggt, men också att man kan skicka presenter till varandra vilket är en klar fördel i avancerandet. Farmville är ett socialt spel på det sättet eftersom ens vänner ser hur man avancerar samt att det finns flera fördelar med att ha flera vänner som spelar. I Farmville får man som spelare tillgång till en landyta bestående av 12x12 rutor (detta går att utöka senare). I realtid får man tillgång till en plog och med hjälp av denna skapar man odlingsbar mark. För att så grödor av olika slag finns ett menyval med en marknad där man köper önskad frötyp för Farmville-coins. Olika grödor tar olika lång tid på sig för att mogna och tiderna som står i menyn är angivna i riktiga klocktimmar. Om man håller muspekaren över en gröda, eller ett djur visas det hur långt den har kommit angivet i procent. När en gröda växt upp kan man skörda och vid skörd får man pengar och erfarenhetspoäng (XP). Om man har glömt att skörda dem så vissnar grödorna efter lika lång tid grödorna har mognat. Till exempel om det tagit 4 timmar tills de mognat så tar det 4 timmar tills de vissnar. Det finns också mycket tillbehör att köpa i form av staket, byggnader, och fordon såsom en traktor eller en skördetröska, vilket snabbar på plöjningen och skördandet. När man har ett fordon syns även en bränslemätare i ena hörnet av spelet. När bränslet är slut får man fortsätta att sköta sysslorna på gården för hand. Bränslet fylls på efterhand men det går också att köpa nytt bränsle, för så kallade "FarmCash". I Farmville finns två olika valutor. Dels finns det "Farmville coins" som är en fiktiv valuta och som man tjänar genom att skörda sina grödor, plocka frukter från sina träd eller genom att ta hand om produkter från djuren såsom ägg från hönor. Dessa pengar kan man använda för att plöja marken och skörda igen, eller för att köpa in tillbehör till sin gård. Man kan ha olika djur såsom får, grisar, kor eller ankor men man kan även förgylla sin gård med träd av olika slag: apelsin- och bananträd, fikonträd, granatäppelträd och många fler. Utöver detta finns det "FarmCash" som också är en fiktiv valuta. Man får "FarmCash" när man levlar upp och får ribbons (man köper till exempel höbalar i massor). Man kan också skaffa det genom att köpa för riktiga pengar. FarmCash används till att köpa bränsle till ens fordon på gården, men även för att köpa vissa speciella byggnader. För att utöka storleken på sin gård är att betala med Farmcash en väg att gå. För att skapa extra motivation för att utföra vissa saker i Farmville finns det en finess som kallas för "Ribbons" vilket översatt blir något i stil med "Utmärkelser". Det finns flera olika sorters utmärkelser, men grundtemat är ofta att det handlar om att utföra gårdssysslorna ett visst antal gånger innan man uppnått kriterierna för utmärkelsen. När man nått en utmärkelse får man en belöning som ofta består av pengar eller en sak till sin gård.
Tekken (鉄拳, Tekken? bokst. Järnnäve) är en TV-spelsserie i fightingspelssgenren utvecklat av det japanska spelföretaget Namco. Ursprungligen var spelet ett arkadspel, men har nu konverterat till Playstation, Playstation 2, Playstation Portable, Playstation 3, Xbox 360, Wonderswan och Game Boy Advance. Handlingen i varje spel i serien (med undantag från det icke-relaterade Tekken Tag Tournament) dokumenterar händelserna från den fiktiva kampsportsturneringen – The King of Iron Fist Tournament. Berättelserna talar även om vem som är regerande mästare och vad som hänt tidigare under turneringen för just den karaktären. Turneringen anordnas alltid av ett finansiellt företag som kallas "Mishima Zaibatsu", där segraren får möjlighet att kontrollera bolaget (och fri att vara värd för nästa King of Iron Fist Tournament). Det finns för närvarande sju huvudsakliga delar i Tekken-serien. Tekken-serien är en av de första 3D-fightingspelen som gjorts. Det första spelet släpptes 1994, mindre än två år efter Virtua Fighter. Det finns sju uppföljare till spelet: Tekken 2, Tekken 3, Tekken Tag Tournament, Tekken 4, Tekken 5, Tekken 6 och Tekken 7. Det har även släppts uppdateringar av Tekken 5 och Tekken 6, med titlarna Tekken 5: Dark Resurrection och Tekken 6: Bloodline Rebellion. I Tekken-serien ingår också Tekken Advance, en GBA version av Tekken 3 som släpptes till Game Boy Advance år 2001. Namco har inte släppt några fler spel till Game Boy på grund av sitt avtal med Sony. En PSP-version av Tekken 5: Dark Resurrection omdöptes till Tekken: Dark Resurrection och släpptes i Japan och USA under sommaren 2006. Den europeiska versionen släpptes 15 september 2006. Tekken Card Challenge släpptes endast på den japanska handhållna spelkonsolen Wonderswan. Pocket Gamer har bekräftat att ett Tekken-spel kommer till Iphone och Ipod Touch. Som i de flesta andra fighting-spel väljer man en karaktär från ett land och slåss i olika delar av världen, antingen mot datorn eller mot en vän. Tekken skilde sig rätt mycket från tidigare fighting-spel, där knapparna representerade styrkan på slagen och sparkarna, som i Street Fighter. Tekken introducerade ett nytt sätt, nämligen en knapp för vänsterslag, en för högerslag, en för vänsterspark och en för högerspark. Till skillnad från Street Fighter, som kräver att man måste trycka så snabbt och rätt som möjligt, så saktar Tekken ner lite på tempot och involverar mer taktik, strategi och rytm istället för fart och reaktionsförmåga. I det första Tekken-spelet skulle spelaren slåss i olika arenor. Namnet på platsen visades längst ner till höger på skärmen. De platser som fanns var Angkor Wat, Szechwan, Monument Valley, Chicago, Kyoto, Fiji, Windermere, Venezia, Akropolis, King George Island, och Chiba Marine Stadium. Senare Tekken-spel har inte med verkliga platser. Tekken blev väldigt populärt tack vare att figurerna i spelet slogs med riktiga kampsportsstilar. I spelet är de inte exakt som i verkligheten, utan är mer till för att ge ett intryck av hur stilen är. Några av Tekken-figurerna är baserade på riktiga personer. Till exempel är Marshall och Forest Law båda baserade på kampsportslegenden Bruce Lee. Lei Wulong är baserad på Jackie Chan. Craig Marduk har inspirerats av Bill Goldberg, Nathan Jones och Bob Sapp. Raven är mystiskt lik skådespelaren Wesley Snipes, men Namco hävdar bestämt att det bara är av ren slump. Dessutom inspireras fighting-spel av varandra. Virtua Fighter och Tekken har alltid varit rivaler med varandra och vissa karaktärer är väldigt lika varandra. Alex - En dinosaurie med samma fightingstil som Roger. Båda kom till tack vare doktor Boskonovich men olikt Roger så är Alex bara med i Tekken 2 och Tekken Tag. Angel - Representerar Kazuyas goda sida men hon misslyckades med att rädda Kazuya som nu är besatt av Devil. Alisa Bosconovitch - En cyborg gjort av Dr. Bosconovitch. Hon och Lars Alexandersson är de nya karaktärerna i Tekken 6: Bloodline Rebellion.