Kändis (stjärna) betecknar en person som är allmänt känd i en stor del av samhället. Ett äldre begrepp med liknande innebörd är "celebritet" (av franska célèbre, berömd, upphöjd), som i första hand använts med en mer positiv och formell klang än kändis. Olika samhällen och tider har olika ideal, varför grunderna för berömmelsen varierar. Det är framför allt massmedia som gör personer till kändisar. Några branscher med många kändisar är politik, underhållning, kultur, massmedia och idrott. Kändisar kan ofta fungera som idoler för andra personer, men det är inget nödvändigt kännetecken för att någon skall kallas kändis. Ordet används numera även i norskan. Det svenska ordet "kändis" föddes i ett TV-program med de så kallade "Skäggen" i november 1963. Vem av skäggen som först sa det är osäkert, men i en krönika av Kid Severin i Expressen 1967 förklarade Åke Söderqvist att det förmodligen var Yngve Gamlin. En person kan vara välkänd av alla i ett visst ort, men i stort sett okänd utanför orten. Denne kan då betraktas som en lokal kändis. Andra personer är nationella kändisar eller mer vanligt kallat rikskändisar. De kan till exempel ha en framgångsrik karriär inom kultur eller idrott inom det egna landet, men deras rykte når inte ut utanför landets gränser. Personer som är kända i hela eller stora delar av världen kan kallas världskändisar. B-kändis är ett pejorativt uttryck som används för att beskriva kändisar som gör allt för att hålla sig kvar i rampljuset. Några exempel på detta är dokusåpadeltagare, som Linda Thelenius, Jan O. Jansson, Meral Tasbas eller Robinson-Robban. Det finns dock vissa som vill placera dessa som c-kändisar, och ser ofta b-kändisar som någon som faktiskt blivit känd genom en prestation som skådespel, musik eller liknande, men helt enkelt inte rör sig i de stora kretsarna eller når de riktiga höjderna, dessa är ofta TV-filmskådespelare, b-actionstjärnor, porrskådisar och lokalkändisar. B-kändisar i den formen skiljer sig från c-kändisar då de inte är desperata efter uppmärksamhet och gör vansinniga saker bara för att fortsätta vara kända utan arbetar hårt för att slå igenom stort genom någon form av artisteri. Kändis i Nationalencyklopedins nätupplaga. Kändis i Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (2009).
"Radio Bart" är avsnittet 13 från säsong tre av Simpsons. Avsnittet sändes på Fox i USA den 9 januari 1992. I avsnittet får Bart en mikrofon som spelar upp ljudet till närliggande radioapparater och med hjälp av dem lurar han alla att tro att en pojke vid namn "Timmy" har ramlat ner i en brunn och inte kan komma upp. Men då han inser att han kan åka fast, hamnar han själv i brunnen. Avsnittet skrevs av Jon Vitti och regisserades av Carlos Baeza, i avsnittet medverkar Sting som sig själv. Avsnittet fick en Nielsen rating på 14.1 och det mest sedda på Fox under veckan. Avsnitt nominerades till en Emmy Award för "Outstanding Animated Program (For Programming less than One Hour)". Bart ska fylla år och efter att Homer sett en TV-reklam för en kortvågsradio med mikrofon bestämmer han sig för att köpa den till Bart. Under Barts födelsedagsfest blir han deprimerad då han inte får roliga presenter och är också besviken på mikrofonen, men börjar senare använda den för att skämta. Han lurar Ned Flanders pojkar att tro att Gud talar till dem, han avlyssnar Lisas prat om pojkar med Janey och får Homer att tro att marsmänniskor invaderar jorden. Bart kastar senare ner radion i en brunn och pratar ur den genom mikrofonen och lurar invånarna i Springfield att tro att en föräldralös som heter Timmy O'Toole har fallit ner i brunnen. Man inser att man inte kan få ut honom ur brunnen och hela staden börjar bry sig om "Timmy", ett exempel är att Krusty gör tillsammans med Sting och andra kändisar en välgörenhetslåt. Lisa förstår efter en tid att Bart ärösten till "Timmy" och han lagt en radio i brunnen. Hon påminner Bart att han troligen satt sitt namn på radio genom namntagningsapparaten han fick i födelsedagspresent, vilken ha gjort. Bart går då ner i brunnen för att hämta radion men kommer inte upp och berättar sanningen. Invånarna i Springfield blir då arga på honom och bryr sig inte om honom. När Homer och Marge inser att staden inte gör något för att få ut honom börjar Homer gräva en tunnel till Bart, och han får snart hjälp av andra i Springfield. Bart är glad över att blivit räddad och de bestämmer sig för att se till att ingen ramlar ner i brunnen genom att sätta upp en varningsskylt. I början av avsnittet tittar Homer på Soul Train. Restaurangen Wall E. Weasel är en parodi på Chuck E. Cheese's. Välgörenhetsången "We're Sending Our Love Down the Well" är en parodi på "We Are the World", och idén att kändisar sjunger den är en parodi från USA for Africa där 45 kändisar sjöng tillsammans "We Are the World". Funky-See, Funky-Do wmed deras låt "I Do Believe We're Naked" liknar musikstilen hos Milli Vanilli. Avsnittet liknar också en olycka med Jessica McClure, som föll ner i en brunn och fick stöd från medborgarna och kändisar. När en medborgare föreslår att man ska använda en chokladbit på en fiskkrok för att rädda "Timmy" är en hänvisning till Hajen.
En sångare, (vokalissa) sångerska eller vokalist är en person som sjunger, det vill säga använder sin röst för att åstadkomma musik, med hjälp av tonalitet och rytm. Ofta förstärker sångare vanligt tal när de sjunger, men sång kan även framföras utan ord, så kallad vokalis. Begreppet sångare används oftast om personer som uppträder med att sjunga, exempelvis körmedlemmar eller personer som har sång som sin huvudsakliga sysselsättning eller yrke. För att bli en skicklig sångare krävs tid, hängivelse och träning. Professionella sångare bygger ofta sin karriär kring en musikgenre, som klassisk musik eller rock. Andra yrken inom sång är sångpedagog som ger sånglektioner, och röstcoacher. Inom populärmusiken syftar sångare främst på gruppers huvudsångare, och soloartister som sjunger. Populärkulturen lägger ofta stort fokus på just sångare och flera är därför kändisar.
Pär Oskar Thörn, född 22 januari 1977 i Uddevalla, är en svensk ljudkonstnär, performanceartist och avantgardistisk poet, bosatt i Göteborg. Thörn skriver prosa i en absurdistisk stil (till exempel med flera nivåer av parenteser (vilket annars mest förekommer i datorprogram (speciellt i språket LISP))) eller med absurda motiv. Under slutet av 1990-talet gav Thörn ut fanzinet Storno, där artiklar om bullermusik, experimentell konst och tecknade serier blandades med cyniska betraktelser över universitets- och korridorsliv i Linköping och Lund. Hans debutbok Kändisar som jag har delat ut post till (2002) skrevs medan Thörn var brevbärare i Stockholm. Han bad en handfull kändisar att skriva varsitt kapitel, som han sedan redigerade ihop till en bok. Både Kändisar och En kväll inbillade jag mig att jag var psykiskt sjuk (2005) gav han ut på eget förlag. Dagens Nyheter kallade honom i juni 2008 "Sveriges just nu viktigaste författare". Som inspiration framhåller han själv Fluxus, Åke Hodell, Öyvind Fahlström och Sten Hanson. Sin encyklopediska ådra har han lagt i dagen när han i Mutationer av Anna-Greta Leijon (2007) citerade Nationalencyklopedin och genom den detaljerade dokumentationen av kunskapsmaskinen Din vän datamaskinen (2008), så kanske finns även en koppling till Jorge Luis Borges. Han har gett ut kassetten/ljudboken Följ bara anvisningarna. Han lär ha uppträtt på Arvikafestivalen 2002. I december 2005 fick han Åke Hodell-stipendiet om 20 000 kronor av föreningen Fylkingen för "ett socialt engagerat och originellt konstnärsskap [sic!], där det oväntade och kompromisslösa står sida vid sida med ett innovativt användande av såväl gamla som nya tekniker". 2004 – Följ bara anvisningarna, kassett, Firework Edition Records. 2008 – Tidsstudiemannen, Modernista. 2012 - Nedjal Echtal (inkl häfte med texter av Rasmus Graff och Jesper Olsson), [c32] kassett | zeon light kassett. 2013 – Ordningen upprätthålls alltid (tillsammans med 27 serietecknare), Apart förlag. 2014 – Region X, tillsammans med Andrzej Tichý, Orosdi-Back. 2014 - Äganderätten måste ständigt omförhandlas, (bilderbok tillsammans med serietecknaren Lars Krantz), Apart förlag. 2014 - Sjuttioåtta uppslag till SF-romaner hämtade ur Linus Andersens anteckningsbok (tillsammans med Leif Holmstrand), Chateaux. 2016 - Vattna Vargen, Diskret Förlag. 2021 - Era anklagelser är meningslösa, Kaunitz-Olsson. Åke Hodell-stipendiet 2005.
Influerare, eller mer populärt influencer, är i reklam- och mediesammanhang ett samlingsnamn för opinionsbildare och andra personer som uttalar sig i sociala medier och andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen. Influerare är även bloggare inom mode, hälsa och livsstil som får betalt för att visa fram eller omtala vissa produkter eller varumärken på ett personligt och positivt sätt och därigenom påverka konsumenterna. Influerare kan vara kändisar, men begreppet syftar främst på förtroendeingivande personer med mål och möjlighet att påverka specifika målgrupper. Termen har bildats av den engelska motsvarigheten influencer ("påverkare"), som är vanligt förekommande även på svenska. Andra liknande begrepp är påverkare, opinionsbildare, trendskapare, trendsättare, förebild, motivatör och inspiratör. Influerare eller påverkare är karaktärsstarka personer som någon lyssnar på, litar på och följer råden från. Typiska exempel är ledargestalter i skolklasser och andra grupper. Inom marknadsföring och medier används termen "personer med en större publik". Det kan vara kändisar från sport, underhållning och andra branscher. De är karismatiska, får mycket uppmärksamhet i olika medier, har auktoritet och anseende i sina kretsar, och betraktas ofta som experter inom sina områden. Sådana påverkare är till exempel fotografer, journalister, akademiker, branschanalytiker, rådgivare, artister, författare, skådespelare och modeller. Influerare kan också vara bloggare, youtubare, podcastare, twittrare, instagrammare och andra som har en stor publik eller många följare på internet. Även om influerare har bestämda uppfattningar om samhällsordningen och framträder som aktivister i vissa fall är de inte partipolitiskt bundna. Influerarmarknadsföring eller påverkarmarknadsföring (eng. influencer marketing) och är en marknadsföring som inte riktar reklambudskapet direkt till köparna och publiken, utan istället använder sig av inflytelserika personer. Tillverkare, handlare och annonsörer försöker bygga varumärken och öka försäljningen genom att associera vissa produkter med populära personligheter som kan påverka möjliga köpare. Genom att utnyttja den tillit och trovärdighet influerare har som trendsättare och förebilder för sina lojala följare och beundrare, kan de nå ut till och påverka målgruppen för produkterna mer effektivt. Influerarmarknadsföring kan till exempel vara produktplacering på bilder och videor av ledande internetprofiler och stilskapare. Det kan också vara att betala influerare för att marknadsföra och rekommendera vissa varumärken i sina texter och olika inlägg. Det finns stränga regler som styr vad man får säga om hälsokostpreparat, skönhetsprodukter och liknande varor. Enligt Konsumentverket har sponsrat innehåll i personliga uttalanden i sociala medier ofta varit dåligt markerat. Det är viktigt att känna till hur man får skriva och prata om produkter, och att det inte bara gäller tillverkaren, utan även den som marknadsför varorna på sin blogg, eller på Instagram, Facebook eller i en podd. Risken är annars att konsumenterna blir vilseledda och tror att produkterna har en betydligt positivare påverkan på hälsan än vad de rimligen kan ha. Det ska framgå tydligt när det är reklam, och företag som samarbetar med sociala medieprofiler måste känna till att reklam inte får smygas in utan ska vara tydligt markerad. I en undersökning genomförd av Internetstiftelsen 2020 svarade 18 procent av de svenska internetanvändarna över 16 år att de någon gång hade köpt en vara som en känd influerare hade rekommenderat. Undersökningen visade vidare att det var mer än dubbelt så många kvinnor som handlade på rekommendation av influerare, 24 procent jämfört med 11 procent för män. Det var framförallt unga kvinnor som gjorde det, i exempelvis åldern 16–25 år var siffran 55 procent.
Rally var ett humorprogram i Sveriges Radio P3 som sändes på fredagskvällar mellan 12 januari 1996 och 27 december 2002. Programledarna, ibland kallade "Rallygänget", var bland andra Stefan Livh, Åsa Gustafsson, Anna Mannheimer, Peter Apelgren, Fredrik Wegraeus, Janne Palmén, Ulf Reneland, Henke Henriksson, Bengt Pettersson och Slađan Osmanagić. Programmets mest karaktäristiska inslag var de nya texter som många kända låtar fick. Till exempel blev Michael Jacksons "Billie Jean" i Rallys tappning "Billigt vin", Nanne Grönvalls "Avundsjuk" blev "Fyllesjuk", Nordmans "Be mig" blev "Bind mig" och "Fire Water Burn" med Bloodhound Gang blev "Björn Motherfucker", en sång om tennisspelaren Björn Borg. Omtalad blev också Rallys version av Gyllene Tiders "Jag går och fiskar", som i deras tappning blev en S/M-skildring vid namn "Jag slår och smiskar". En egenhet med programmet var att låtparodierna ofta startade med en talad del som gav ett sammanhang åt den nya texten. Dessa spelades som en dialog mellan inspelningen och den levande programledaren. Ett antal återkommande figurer skapades i programmet, i vissa fall parodier på aktuella kändisar, i andra fall speglade de allmännare människotyper. Man kunde även höra en trummis via telefon - den "piercade kallskänken från Fjärås" - Anna-Maj Wilkinsson, samt "mashups", flera låtar sammanmixade, av Jocke Boberg. Programmets signaturmelodi var "Stiletto" med Chico Rey and the Jet Band. Den 31 december 2004 gjordes en tillfällig återförening, med ett program som bestod av tillbakablickar och lite nytt. Under juli och augusti 2005 sändes ytterligare program med nostalgi och nya skojigheter. Den 23 december 2010 var det dags igen med en återförening under titeln "Rallygänget - Comeback så gott det går". Där framförde bland annat Fredrik Wegraeus (som sitt alterego Frank Robertsson) en version av Amy Winehouses låt "Rehab" under titeln "Dom ville skicka mig till torken", som var nästan en direkt översättning av originaltexten till svenska fast med en humoristisk prägel. Stefan Livh framförde en version av Linda Bengtzings låt "Alla flickor" under titeln "Spräng mig". Denna version innehöll en satirisk text som handlade om självmordsbombaren Taimour Abdulwahab al-Abdaly som utförde bombdåden i Stockholm 2010. Peter Apelgren och Anna Mannheimer som Lotus respektive Ludmilla, gjorde i samma program ett reportage från ett ålderdomshem i framtiden där kändisar som till exempel Ernst Kirchsteiger, Lasse Kronér, Patrik Sjöberg och Rallygänget bodde. Rally producerade totalt sex musikalbum, ett samlingsalbum och en singel. Väder-Annika (spelad av Anna Mannheimer). Leif "Lotus" Olsson (spelad av Peter Apelgren), en parodi på Leif "Loket" Olsson. Stojan (spelad av Slađan Osmanagić), programmets småkriminelle tipsexpert. Gundeman, en parodi på Gunde Svan som programledare i Fångarna på fortet. 1996 – Rally med Väder Annika. 1998 – Absolotus med Lotus och Ludmilla. 1999 – Rally 4. Låtarna ur radioprogrammet Rally i P3. 2002 – Rally presenterar: Lyxprogg. 2004 – Rally Greatest (samlingsalbum). 1996 – Uteliggardjuren / Fiskarna I Haven (under artistnamnet Väder Annika).