En resebyrå är ett företag som säljer resor, övernattning och andra resetjänster, antingen egna eller som agent för olika tjänstehållare som flygbolag, hotell, hyrbilsfirmor etc. Fler och fler resebyråer övergår från att sköta merförsäljning av resor via butik till att istället fokusera på Internet som försäljningskanal. Resebyråerna har varit snabba på att tillvarata möjligheterna med ny teknik och satsa på användarvänlighet för att tillmötesgå sina kundgruppers önskemål. I dagsläget finns alla stora svenska resebyråer representerade på Internet. Det finns tidiga exempel på företag som underlättade livet för resenärer. Men de första av dagens resebyråer tillkom i mitten av 1800-talet. Engelsmannen Thomas Cook ges vanligen äran av att ha grundat den allra första egentliga resebyrån.
Košices internationella flygplats (slovakiska: Medzinárodné letisko Košice) (IATA: KSC, ICAO: LZKZ) är en internationell flygplats som servar Košice i Slovakien och är landets nästörsta internationella flygplats. Flygplatsen ligger sex kilometer söder om staden, 230 meter över havet och täcker en yta av 3,50 km². Från flygplatsen körs både chartrade plan, inrikes och internationella flygningar. De största flygplanen som kan köra på flygplatsen är Boeing 767 eller Airbus A310. Flygplatsen hade 182 000 charterpassagerare 2019. Det var den bästa sommarsäsongen i flygplatsens historia. Byggandet av dagens flygplats påbörjades 1950 nära förorten Barca. 1954 påbörjades bygget med den första delen av den nya passagerarterminalen, hangarer samt ett nytt kontrolltorn. 1955 startades direktflygningar från Košice till Prag, Tjeckien. Linjen fick smeknamnet "Östra slovakexpressen". 1959 flyttades de militära flygskolorna till Košice flygplats. Strömförsörjningen förbättrades av kraftigare transformatorer 1962. Ökad trafik krävde en större passagerarterminal vid mitten av 1960-talet. Grundandet av SNP Air Force Academy 1973 stärkte luftfarten i den dåvarande republiken Tjeckoslovakien. Mellan 1974 och 1977 utökades landningsbanan med 1 100 meter och ljussystem installerades, strömförsörjningen byggdes om och ett belysningssystem installerat för att uppfylla CAT II ICAO-specifikationerna. Militärflyget på flygplatsen upphörde 2004. Det ungerska lågprisflygbolaget Wizz Air öppnade en ny bas vid Košice flygplats i juni 2015 tillsammans med lanseringen av nya rutter till Doncaster och Bergamo-Orio al Serios internationella flygplats, även känd som Milano-Bergamo flygplats. Under åren med basdrift fanns olika tjänster till Bristol, Köln-Bonns flygplats och Tel Aviv. Wizz Air stängde sin bas i maj 2018. I januari 2019 stängdes den enda inrikesflygningen mellan Slovakien, mellan Bratislava och Košice, av Czech Airlines. Antal passagerare och frakt (i ton mätt) sedan 2000. Den totala arean av terminalen är 4 456 m² varav 3 500 m² är designat för den resande allmänheten. Faciliteter inkluderar internationella och nationella gater, informationsdiskar och resebyråer, sjukstuga, tyst rum och en affärslounge. Det finns också biluthyrningsfirmor, mindre affärer och restauranger. Austrian Airlines, skött av Austrian Arrows (Wien). Bulgarian Air Charter (Burgas). Slovak Airlines (till 2006).
I Danmark är det Trafikstyrelsen som är huvudman och som delegerat driftsansvaret till operatören DSB. Ansvaret för trafiken över bron delas fram till december 2022 av den danska och den svenska operatören, med personalbyten omväxlande i Malmö och Köpenhamn. Öresundståg trafikerar på svenska sidan linjerna. Öresundstågen går från och med 12 december 2010 genom Citytunneln och stannar då vid Hyllie station samt Triangelns station i Malmö. I och med Citytunneln har restiden Köpenhamns flygplats–Malmö–Lund förkortats med cirka 10 minuter, och en större del av centrala Malmö är inom gångavstånd från en Öresundstågsstation. Eftersom lokal folktäthet och därmed resandeantal varierar väsentligt längs tågens körsträckor, så kopplas vagnar på eller av längs sträckan. Mellan Hässleholm eller Helsingborg och Danmark går tåg med nio vagnar på dagtid (tre X31), medan det är tre eller sex vagnar norr därom. Plattformarna är ofta för korta för nio-vagnarståg i Småland och Blekinge. På Göteborg C är det brist på tillräckligt långa plattformar, och Öresundståg får bara ha sex vagnar dit, trots att det ibland finns behov av fler. Detta planeras inte lösas förrän Västlänken är klar cirka 2026. På grund av stående passagerare Göteborg – Varberg i rusningstrafik och brist på X31K-fordon har Västtrafik 2017 börjat köra extratågöteborg – Varberg med sina fordon, där Öresundstågsbiljetter gäller. Resenärerna får köpa biljett från respektive trafikhuvudman beroende på sträcka. För resor mellan länen och över riksgränsen gäller sydtaxan vars biljetter säljs via trafikhuvudmännen och dess ombud eller via Resplus (som bokas via andra tågoperatörer och resebyråer). Möjligheten till platsbokning ska utökas. För resor inom Danmark gäller Movias biljetter (DSB-biljett vid resa i kombination med DSB:s egna tåg). Man kan också köpa månadskort som gäller på en viss sträcka, och som säljs via trafikhuvudmännen. De gäller på lokala bussar i de kommuner korten gäller. De gäller däremot inte på SJ:s parallella tågtrafik (enstaka undantag finns). SJ:s trafik bedrivs, till skillnad från trafikhuvudmännens, på kommersiell basis. För Öresundstågen används tvåströms motorvagnar av typen X31K anpassade för att gå mellan Danmark och Sverige och uppfylla båda ländernas myndighetskrav. Även DSB-ägda dieseldrivna IC3 (Y2) har använts på Själland. Ytterligare motorvagnar av typen X31 har inköpts för att klara det ökade resandet på Öresundstågen. Tio till beställdes hösten 2008. Ytterligare elva beställdes hösten 2009. I rapporten "Nytt tågkoncept för framtiden" konstaterar Skånetrafiken att "Produktionslinan för Öresundståg (X31) är stängd, vilket innebär att det inte går att köpa fler sådana fordon för att förstärka Öresundstrafiken.". Under 2012 kommer tågen att utrustas med förstärkare som ska förstärka mobiltäckningen ombord. I och med detta kommer det även att finnas wifi ombord utan extra kostnad. (Danskägda Öresundståg har under hösten 2011 utrustats med wifi som även ska fungera i Sverige.) I dagsläget (augusti 2020) har man börjat att rulla ut wifi ombord på tågen, men än så länge är det inte samtliga tågsätt som är utrustade med det. Öresundstågen kommer med början 2014 att renoveras, det kommer att bli nya bagagehyllor inne i tåget och i vestibulerna, 1:a klass får bredare och bekvämare säten. Man kommer att sätta fler ledstänger i låggolvsdelen, kaffeautomaten och läskautomaten tas bort och genom att det görs så skapas ett större utrymme med bättre handikapplats. Toaletterna kommer även att förbättras och få bättre driftsäkerhet. Arbetet är tänkt att vara klart år 2017, anledningen att det tar tid är att man kommer renovera 1 tåg i taget eftersom de används dagligen i trafiken. Kostnaden för renoveringen i varje tågsätt ligger på ca 1,1 till 1,8 miljoner. I dagsläget (mars 2020) har endast en bråkdel av tågen renoverats.
Musikkritikern Edward Greenfield skrev i The Guardian. München och Venedig, ca 1910. Scen 6. (Simultanscen): "Den misslyckade avresan". Siroccon har gjort Aschenbach orolig till mods. Han vandrar runt på Venedigs gator och lyssnar till gatuförsäljarnas rop. Aschenbach bestämmer sig för att lämna Venedig och åter på hotellet meddelar han direktören att han vill lämna staden för att resa upp i bergen. En båt för hans bagage till stationen, själv ämnar han följa efter i en gondol. Men portieren förklarar att hans bagage av misstag skickats till Como med tåget. Aschenbach blir arg och tänker inte resa förrän hans bagage har kommit till rätta. Han återvänder till hotellet och ser från sitt fönster ut över stranden, varvid han får syn på Tadzio. Motsträvigt erkänner han för sig själv att det är Tadzio som gör det så svårt för honom att lämna Venedig. Scen 7. I Lido. "Apollons lek." Aschenbach sitter i en stol på stranden och ser pojkarna tävla. Tadzio vinner över dem alla och Aschenbach inser att gossen kan ge honom ny inspiration. Han vill bli bekant med honom. Men han kan inte förmå sig att själv skapa kontakt. Då Tadzio går förbi honom i sällskap med sin mor och ler mot honom, inser Aschenbach att han älskar skönheten och i synnerhet Tadzio. Scen 1. Hos hotellfrisören. Frisören pratar om allt möjligt och frågar Aschenbach om han inte ärädd för den sjukdom som härjar i Venedig och som har gjort att många besökare har lämnat staden. Aschenbach har inte hört talas om någon sjukdom och frisören säger att det bara är ett rykte och byter snabbt samtalsämne. Scen 2. (Simultanscen): "Förföljelsen". Under en gondoltur förundrar sig Aschenbach över den sötaktiga stanken och alla anslag på väggarna. Ingen italienare vill yppa något för honom, men en tysk tidning råder alla turister att lämna staden då det har utbrutit en koleraepidemi. Aschenbach ser den polska familjen och följer i hemlighet efter den polska familjen till Markuskyrkan och tillbaka till hotellet. Han ärädd att familjen ska höra talas om epidemin och hoppas att de inte ska lämna Venedig. Tadzio har gjort honom blind för farorna, han ser gossen som Eros och Ganymedes i samma gestalt och kan inte göra sig fri från honom. Scen 3. Hotellterrassen. Några musiker dyker upp på hotellet och underhåller gästerna på terrassen. Aschenbach frågar orkesterledaren varför Venedig saneras men får inget svar. Hotelldirektören drar musikern åt sidan och råder honom att tiga med sanningen. Musikerna spelar musik, Aschenbach och Tadzio är de enda som inte har roligt. Scen 4. Resebyrån. Det är trängsel på resebyrån av gäster som vill bort från staden, men kontoristen beklagar att kontoret är stängt. När turisterna givit sig av tvingar Aschenbach kontoristen att erkänna att pesten kommit till Venedig. Myndigheterna döljer det verkliga förhållandet för att inte går miste om turisterna och deras pengar. Scen 5. Hotellfoajén. Aschenbach bestämmer sig för att varna Tadzios mor och uppmana henne att resa, men när hon väl dyker upp säger han inte ett ord - han ärädd att mista pojken. Scen 6. Aschenbach har en dröm: ett vad mellan Apollon och Dionysos avgörs till den senares fördel. Scen 7. På stranden. Aschenbach försjunker åter i anblicken av skönheten som leker med sina kamrater. Han inser att han är helt och hållet i Tadzios våld. Scen 8. Hos hotellfrisören. Aschenbach låter sminka sig med rouge och färgar håret, så som den gamle snobben på fartyget. Scen 9. En kaj och en gondol. "Det sista besöket i Venedig." Under en gondolfärd sjunger Aschenbach en hyllningssång till Venedig. Då han går i land får han syn på den polska familjen och följer efter dem. Tadzio väntar på honom men ansluter sig strax efteråt till sin familj. Aschenbach inbillar sig att pojken uppmuntrar honom och följer i den övertygelsen åter efter familjen genom staden. Han inser att hans böjelse för sinnlig skönhet har fört honom till passionens avgrund.
Resia är en svensk resebyråkedja, numera med säte i Göteborg och butiker i ett 50-tal städer runt om i Sverige samt en resebutik på Internet. Resia ingår i moderbolaget Resia Travel Group AB, tillsammans med bolagen Bengt-Martins AB och Bengt Martins Rejser ApS. I koncernen ingår också varumärkena Cruise Market, Resfeber, Rejsefeber, Reisefeber, Box Office, Ticket Service, Arte Udland, Flygofar och Hyttespecialisten. Resia var på 1930-talet en varuhuskedja med 120 varuhus, och när varuhuskedjan lades ner insåg resebyrån Resia's grundare Anders Haraldsson namnets värde och inregistrerade 1971 Resia Resor AB. Årsskiftet 1976/1977 öppnade han, tillsammans med två medarbetare Resia Resor AB i Borås. Resia blev snabbt en av de främsta resebyråerna i landet. Entreprenörerna Erland Edvardsson och Björn Kjellgren tog 1974 över en liten nystartad resebyrå (AUS Resebyråer AB) i Alingsås som hade kontor i Alingsås, Ulricehamn och Stenungsund. 1989 såldes Resia Resor AB till AUS Resebyråer AB som därefter antog namnet Resia för samtliga kontor. Läs mer om Resia's historia. Idag är Resia en av Nordens största resebyråkedjor (källa SRF), med drygt 30 procent av totalmarknaden för resebyråförsålda charter- och paketresor och drygt 500 anställda. Resia är indelat i tre affärsområden, Semesterresor, Affärsresor samt Grupp- och konferensresor. Under 2012 reste sammanlagt en miljon privat- och affärsresenärer med Resia till olika platser runt om i världen. Resias mest sålda charterresmål under samma år var Turkiet, Spanien och Grekland för sommarhalvåret samt Spanien, Thailand och Egypten under vinterhalvåret. Under perioden 2007 till 2013 har Resia sex gånger utsetts till Sveriges bästa affärsresebyrå i Grand Travel Award, resebranschens egen Oscarsgala. 2011 fick Resias vd, Eva Moen Adolfsson, utnämnelsen som resebranschens bästa chef i samma tävling. Eva Moen Adolfsson är den enda kvinna som har tilldelats detta pris sedan utnämnelsen instiftades 1993. Resia AB är ett helägt dotterbolag till Resia Travel Group AB, som till majoriteten ägs av grundarna Erland Edvardsson och Bengt Berg med familjer. Vd för Resia AB är Eva Moen Adolfsson. I Reni i södra Ukraina finns ett barnhem som heter Novy Dom, "Det nya Huset". På barnhemmet bor omkring 15 barn i olika åldrar. Sedan sju år tillbaka driver eldsjälen Agneta Bergström barnhemmet, med finansiellt stöd från Resia och Reseindustrins barnfond. Utöver det långsiktiga stödet till Novy Dom är Resia också den första svenska resebyråkedjan som har undertecknat Ecpats uppförandekod för att aktivt bidra till att motverka all form av barnsexturism.
Charter (charterplan) innebär att ett fortskaffningsmedel, vanligen flygplan, hyrs för en organiserad resa, till skillnad från att platser köps i linjetrafik. Den första svenska charterresan med flygplan i dagens mening genomfördes i april 1955, och gick till Mallorca. Ordet charter kan härledas till ordet karta, som kommit via engelskans chart från latinets charta som betyder 'litet papper, kontrakt'. Det i sin tur kommer från grekiskan, som sannolikt har egyptiskt ursprung. Med charter menas oftast charterflyg eller turistcharter, där ett helt flygplan används som del av en paketresa, i vilken resa, boende och eventuellt mat med mera säljs i ett paket. Charter- och framförallt charterflyg används ibland som synonymer för taxiflyg. Skillnaden mellan vanlig charter och taxiflyg är att i det sistnämnda fallet säljs inte enskilda flygstolar som del av ett paket till privatpersoner, utan hela flygplanet hyrs ut tillfälligtvis för transport av passagerare och/eller gods på uppdrag av företagsledningar, artister osv. Traditionellt har researrangören hyrt flygplan och besättning från ett flygbolag för att utföra en eller flera charterflygningar. Numera äger ofta de stora researrangörerna även flygbolagen som utför charterflygningarna. Skillnaden mellan charter och reguljärflyg har blivit mindre, då researrangörerna sedan ett antal år också ofta säljer flygstolar i charterflygningarna. Skillnaden är att charterflygningar inte ingår i systemet för flygbokningar utan biljetter säljs via arrangörer och resebyråer. Paketresor bestående av både transport och boende omfattas av ett speciellt konsumentskydd, där resenären får hjälp av svenska staten vid eventuella konkurser, naturkatastrofer etcetera, även vid reguljära flygningar. Lagen omfattar dock inte flygstolar på charter eller reguljära flygningar. Charterflygningar går endast under en viss turistsäsong, vilken beror på resmålets karaktär. Plan går normalt en viss rutt oftast en gång varje eller varannan vecka, eftersom turisterna normalt vill vara borta så länge. I början och slutet av en säsong måste en tomflygning göras (om planet har turistmålet som bas blir flygningen för att hämta dem första gången tom, om planet har turisternas hemland som bas blir flygningen tillbaka första gången tom). Det gör att man vill ha en viss längd på säsongen. Förutom turistcharterflyg finns det stängda charterflyg, där biljetter inte säljs till allmänheten. Benämningen är oftast ad hoc charter, eller taxiflyg, där de främsta argumenten är tidsbesparing och undvikande av flygplansbyten. Andra faktorer som anpassade avgångstider, enkla incheckningsprocedurer och valfritt resesällskap är också betydelsefulla. Kostnadseffektiviteten beror helt på resans upplägg. De företag som handhar denna typ av förfrågningar benämns ofta flygmäklare eller flygchartermäklare. Oftast är det ett företag som hyr ett flygplan, antingen för enstaka tillfällen, eller rutinmässigt, kanske till och med varje dag på en viss linje. Ett exempel på det var den nu nedlagda Trollhättan-Frankfurt varje vardag, endast för anställda i General Motors. Denna typ av linje benämns som Corporate Shuttle. Större företags högsta chefer reser rutinmässigt med "business jet", ett för dem inhyrt mindre flygplan, för att spara tid mot reguljärflyg. Det förekommer även stängda charterflyg för turister. En grupp turister som känner varandra kan hyra ett plan, eller oftare, en helikopter, till exempel i fjällen. Företag som säljer paketresor eller utför flygningar på charter. Det finns också begrepp som chartertåg, charterbussar, backcharter med mera. I rederinäringen talar man om att chartra ett fartyg, hyra med eller utan besättning. Utan besättning kallas Bareboat charter, med besättning time charter.