Taxiflyg är enligt Luftfartsverket definitionssamling luftfart i förvärvssyfte som innebär ej regelbunden sträckflygning för befordran av personer, utförd med luftfartyg vars högsta tillåtna flygmassa (flygvikt) ej överstiger 5 700 kg. I trafikpolitiskt hänseende är taxiflygning begränsad till luftfartyg typgodkända för högst 10 passagerare men utan begränsning i fråga om luftfartygets massa (vikt). Den tekniska definitionen av taxiflyg avslöjar inte mycket om vad begreppet egentligen innebär. För att på ett enklare sätt förklara termens innebörd kan man säga att taxiflyg helt enkelt är jet- samt propellerflygplan inklusive besättning (kapten samt styrman) som hyrs ut på tillfälligt uppdrag för transport av passagerare och/eller gods. Endast av civila luftfartsmyndigheter auktoriserade taxiflygbolag får erbjuda taxiflyg, I Sverige är det Transportstyrelsen som är ansvarigt organ för luftfart.
Bunge flygfält (IATA: -, ICAO: ESVB) var ett militärt krigsflygfält på Gotland. Flygfältet är beläget ca fem mil nordost om Visby och strax söder om Fårösunds färjeläge. Koordinater: nord 575009, ost 0190201. Området karakteriseras av de tre korsande rullbanorna. Banorna är belagda med asfalt och gräs innan och efter asfalten. DME BGE 116,60 finns på flygfältet samt frekvensen 123,40 Mhz. 2001 övergick flygfältet i privat ägo och används idag av privatflyg och till olika typer av evenemang. 1937 påbörjades arbetet med att anlägga ett flygfält nära marinflygbasen i Fårösund. Tanken var att stationera 20 bombflygplan på ön för att tillsammans med sjö- och kustartilleriförsvar försvara norra Gotland. Fältets rullbanor och hangarer blev klara 1939, under försommaren 1940 förflyttades tillfälligt en division J 9-jaktflygplan från F 9 Säve till fältet. I juli förflyttades F 9:s båda divisioner med J 8 som kom att användas av Flygvapnet vid utbildningen av silverflygarna. Under 1943 placerades B 3:or från F 1 Hässlö, S 16 och S 17 från F 11 Nyköping på fältet. Under andra världskriget sista år ökade spänningen i området runt Gotland med både tyska och allierade gränskränkningar, och Flygvapnet placerade 1944 ut landningshinder runt fältet med undantag för själva landningsstråket. Flygfältet användes av Flygvapnets propellerplan som ett övningsfält 1939–1965 och en militär flygplats 1965–1991. Vid flygfältet har Flygvapnet haft en flyglottautbildning fram till fältets nedläggning 1991. Mellan 2012 och 2014 bedrevs trafikflyg av företaget Rauk Air mellan Bunge och Stockholm Bromma flygplats, vilket räknades som taxiflyg.
Skövde flygplats är belägen i Skövde och invigdes 1989. Flygplatsen byggdes som Skövdes ersättning för det havererade projektet för ett gemensamt flygfält, Skarlanda, för Skaraborgs län vid Axvall utanför Skara. Lidköping-Hovby flygplats och Falköpings flygplats byggdes också efter att Skarlanda inte genomfördes. Landningsbanorna byggdes av Skanska och Skövde Flygplats AB hade ett nyttjandeavtal på 25 år. Skövde kommun ersatte flygbolaget som avtalspartner 1993 och förtidsinlöste banorna 2012. Driftsbolaget bytte namn till Skövde Airport AB våren 2021, som en anpassning till byte av logotyp som gjordes 2018. Det finns i dag inget reguljärt trafikflyg från Skövde flygplats. Tidigare har bland annat flygbolaget Swedair, Flying Enterprise mellan 1994 och 1999 och Skyways Regional trafikerat Stockholm/Arlanda flygplats från Skövde. Skyways Regional upphörde 2002 med den sista trafiken till Arlanda. Tidigare har även Köpenhamn/Kastrup trafikerats från Skövde. Numera används flygplatsen för bland annat privatflyg, ambulansflyg och taxiflyg. Det var till betydande del tåget som konkurrerade ut flyget. X 2000 invigdes 1990, ett år efter flygplatsen, och tar sedan 1995 (då Grödingebanan öppnades) två timmar till Stockholm. Skövde flygplats har med sina 13 år den kortaste tiden i Sverige från nybygge till stängning av reguljärflyg. Den nuvarande flygplatsen ligger vid Knistad och ersatte en äldre flygplats byggd 1938 vid Aspelund som har blivit ett industriområde. Den 8-9 maj 2015 och den 1 maj 2016 stod flygplatsen som värd för premiären av Scandinavian Touring Car Championship och RallyX, då det bland annat anlagts en ny bana på flygplatsen på cirka 2100 meter.
År 2000 köpte Luftfartsverket (LFV) 40 procent av Västerås flygplats. År 2009 startade Ryanair två nya linjer till Barcelona-Girona och Düsseldorf-Weeze. Linjen till Düsseldorf-Weeze upphörde dock efter ett par månader på grund av dålig lönsamhet. Sommaren 2012 och 2013 fanns Girona, Palma de Mallorca, Alicante, Malaga, London och Antalya som destinationer. Den 31 oktober och 1 november 2013 startade Ryanair två nya vinterlinjer till Gran Canaria och Teneriffa (Syd). Linjen till Gran Canaria lades ner i förtid den 9 januari 2014. Den 14 december 2013 meddelade Ryanair att linjen till Barcelona-Girona inte kommer att trafikeras under sommaren 2014, och att linjen till Palma de Mallorca även kan komma att läggas ner. Detta bekräftades den 8 januari 2014 när Ryanairs sommartidtabell för 2014 publicerades på deras webbsida. De destinationer som är aktuella för sommaren 2014 är Alicante och Malaga. I samband med släckningen av skogsbranden i Västmanland 2014 tjänade flygplatsen som bas för flyginsatserna. Mellan maj och oktober 2016 flög det isländska bolaget Wow reguljär trafik mellan Västerås och Keflavík på Island. Den 10 mars 2020 gav Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna beskedet att Västerås flygplats ska avvecklas på grund av det stora ekonomiska underskottet och alltför stora kommunala bidrag. Senast den 31 december 2022 ska det kommunala flygplatsbolaget och flygplatsen vara avvecklad. Det beslutet togs på kommunstyrelsens sammanträde den 13 maj 2020. Den 4 september 2020 beslutades, efter rekordlång debatt i Västerås kommunfullmäktige, att Västerås flygplats ska läggas ner. Bakom beslutet stod Socialdemokraterna, Liberalerna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet, vilka vann voteringen med 32 ledamöter mot 29 ledamöter som röstade emot. Centerpartiets förslag om att ärendet inte skulle avgöras innan en eventuell folkomröstning är genomförd, röstades innan det ned. Efter att ett Folkinitiativ för flygplatsens framtid fått in över 10 % av västeråsarnas namnunderskrifter beslutade kommunfullmäktige att en kommunal folkomröstning om flygplatsen ska hållas den 21 mars 2021. Den fråga som ställdes vid folkomröstningen var "Vill du att Västerås stad avvecklar verksamheten som bedrivs i flygplatsbolaget Nya Västerås Flygplats AB?". Sky Bistro är en liten restaurang i avgångshallen (sommartid finns en uteplats öppen). I avgångshallen finns även ett café och bar som håller öppet i anslutning till flygavgångarna. Det finns en butik, Euroshop, som är belägen i avgångshallen. Den håller öppet i anslutning till flygavgångarna. Flygplatsen trafikeras av en omfattande allmänflyg verksamhet. Av de 17 737 landningarna 2014 utgjorde 94% allmänflyg, enligt Transportstyrelsen. Denna verksamhet inkluderar ambulansflyg, skolflyg, privatflyg, firmaflyg och taxiflyg. Ett flertal företag och föreningar är baserade på Stockholm-Västerås flygplats. Bland dessa finns underhållsverkstäder, helikopterfirmor, flygskolor, flygklubbar och flygmuseum. Västerås Flygplats blev 2010 den första flygplatsen i landet med privat lokal flygtrafikledning. Det året möjliggjorde en lagändring konkurrens inom den lokala flygtrafikledningen på landets flygplatser. Tidigare hade Luftfartsverket monopol inom det området. I oktober 2010 skrev Västerås Flygplats, tillsammans med flygplatserna i Växjö och Örebro, kontrakt med företaget Aviation Capacity Resources om att de skulle ta över den lokala flygledningen från mars 2011. Flygplatsen har under åren 2001 till 2017 kostat skattebetalarna mer än en halv miljard kronor, räknat på bland annat aktieägartillskott, driftbidrag och koncernbidrag. Västerås kommunfullmäktige beslutade i december 2015 att bilda ett koncernbolag för de kommunala bolagen. Syftet var att flygplatsens stora förluster skulle kunna användas för att slippa undan skatt. Först tog Västerås flygplats över samtliga aktier i de kommunala bolagen. Därefter tog ett nytt bolag, Nya Västerås flygplats, över flygplatsverksamheten.
Flygcharter (chartersemester) innebär att ett flygplan, hyrs för en organiserad resa, till skillnad från att platser köps i linjetrafik. Den första svenska charterresan med flygplan i dagens mening genomfördes i april 1955, och gick till Mallorca. Ordet charter kan härledas till ordet karta, som kommit via engelskans chart från latinets charta som betyder 'litet papper, kontrakt'. Det i sin tur kommer från grekiskan, som sannolikt har egyptiskt ursprung. Med charter menas oftast charterflyg eller turistcharter, där ett helt flygplan används som del av en paketresa, i vilken resa, boende och eventuellt mat med mera säljs i ett paket. Charter- och framförallt charterflyg används ibland som synonymer för taxiflyg. Skillnaden mellan vanlig charter och taxiflyg är att i det sistnämnda fallet säljs inte enskilda flygstolar som del av ett paket till privatpersoner, utan hela flygplanet hyrs ut tillfälligtvis för transport av passagerare och/eller gods på uppdrag av företagsledningar, artister osv. Traditionellt har researrangören hyrt flygplan och besättning från ett flygbolag för att utföra en eller flera charterflygningar. Numera äger ofta de stora researrangörerna även flygbolagen som utför charterflygningarna. Skillnaden mellan charter och reguljärflyg har blivit mindre, då researrangörerna sedan ett antal år också ofta säljer flygstolar i charterflygningarna. Skillnaden är att charterflygningar inte ingår i systemet för flygbokningar utan biljetter säljs via arrangörer och resebyråer. Paketresor bestående av både transport och boende omfattas av ett speciellt konsumentskydd, där resenären får hjälp av svenska staten vid eventuella konkurser, naturkatastrofer etcetera, även vid reguljära flygningar. Lagen omfattar dock inte flygstolar på charter eller reguljära flygningar. Charterflygningar går endast under en viss turistsäsong, vilken beror på resmålets karaktär. Plan går normalt en viss rutt oftast en gång varje eller varannan vecka, eftersom turisterna normalt vill vara borta så länge. I början och slutet av en säsong måste en tomflygning göras (om planet har turistmålet som bas blir flygningen för att hämta dem första gången tom, om planet har turisternas hemland som bas blir flygningen tillbaka första gången tom). Det gör att man vill ha en viss längd på säsongen. Förutom turistcharterflyg finns det stängda charterflyg, där biljetter inte säljs till allmänheten. Benämningen är oftast ad hoc charter, eller taxiflyg, där de främsta argumenten är tidsbesparing och undvikande av flygplansbyten. Andra faktorer som anpassade avgångstider, enkla incheckningsprocedurer och valfritt resesällskap är också betydelsefulla. Kostnadseffektiviteten beror helt på resans upplägg. De företag som handhar denna typ av förfrågningar benämns ofta flygmäklare eller flygchartermäklare. Oftast är det ett företag som hyr ett flygplan, antingen för enstaka tillfällen, eller rutinmässigt, kanske till och med varje dag på en viss linje. Ett exempel på det var den nu nedlagda Trollhättan-Frankfurt varje vardag, endast för anställda i General Motors. Denna typ av linje benämns som Corporate Shuttle. Större företags högsta chefer reser rutinmässigt med "business jet", ett för dem inhyrt mindre flygplan, för att spara tid mot reguljärflyg. Det förekommer även stängda charterflyg för turister. En grupp turister som känner varandra kan hyra ett plan, eller oftare, en helikopter, till exempel i fjällen. Företag som säljer paketresor eller utför flygningar på charter. Det finns också begrepp som chartertåg, charterbussar, backcharter med mera. I rederinäringen talar man om att chartra ett fartyg, hyra med eller utan besättning. Utan besättning kallas Bareboat charter, med besättning time charter.
Ett flygbolag är ett företag som tillhandahåller lufttransporttjänster för resande passagerare och gods. Flygbolagen använder flygplan för att tillhandahålla dessa tjänster och kan bilda partnerskap eller allianser med andra flygbolag för Codeshareavtal. I allmänhet är flygbolag erkända med en luftrörelse certifikat eller en licens som utfärdats av en statlig luftfartsmyndighet. Flygbolagen varierar i storlek, från små inhemska flygbolag till full service internationella flygbolag. Flyglinjer kan kategoriseras som inhemska, regionala eller internationella, och kan drivas som linjetrafik eller charterflyg eller taxiflyg. Varje operatör med linjetrafik eller charterflyg använder en anropssignal när de kommunicerar med flygplatser eller flygkontrollcentraler. De flesta av dessa call signs härrör från flygbolagets varunamn, men på grund av historia, marknadsföring, eller behovet att minska tvetydighet i talad engelska (så att förarna inte av misstag gör navigationsbeslut baserade på instruktioner till ett annat flygplan), använder vissa flygbolag call signs med mindre uppenbara samband med sitt firmanamn. Till exempel använder British Airways Speedbird som call sign, uppkallad efter logotypen för sin föregångare, British Overseas Airways Corporation, och SkyEurope använder Relax som call sign. I Sverige så reglerar Transportstyrelsen flygtrafiken. Det förekommer även att företag blir förbjudna att utöva sin verksamhet inom EU. International Air Transport Association. Internationella civila luftfartsorganisationen.
Kristianstad Österlen Airport (IATA: KID, ICAO: ESMK), tidigare kallad Kristianstad Airport och ofta kallad Everöd efter den intilliggande orten Everöd, är en regional flygplats söder om Kristianstad som är östra Skånes främsta flygplats. Flygplatsen byggdes på 1940-talet för militärt bruk, men användes sedan för civilflyg. Flygtrafiken, som aldrig var särskilt omfattande, startades 1961 av Linjeflyg och stöddes av ett samarbete mellan Kristianstads landsting och kommunerna i nordöstra Skåne. Samma intressenter bildade 1983 Nordöstra Skånes Flygplats AB. Bolaget bytte namn till Kristianstad Airport AB och ägdes av Kristianstads Kommunföretag (51%), Region Skåne (40%), Hässleholms kommun (5%), Bromölla kommun (2%) och Östra Göinge kommun (2%). Region Skåne sålde 2012 sin andel till Kristianstads Kommunföretag. SAS slutade att trafikera flygplatsen 2004, samtidigt som kommunen tog över flygplatsen från Luftfartsverket. Inrikesflyget till Stockholm har alltid varit ledande i antal passagerare på denna flygplats, men även en del utrikeslinjer har funnits. Fram till 2001 fanns en flyglinje till Köpenhamn-Kastrup, men den upphörde i samband med att Öresundsbron byggdes. Även linjer till Kaunas och Palanga har trafikerats från flygplatsen, men dessa flyttades till flygplatsen i Malmö i stället. I augusti 2006 startade det svenska flygbolaget City Airline en linje till Stockholm-Bromma flygplats. Dock hade flygplatsen ingått ett avtal om en förlustgaranti för City Airline. Konkurrenten Skyways gillade inte detta avtal, och vände sig därför till Kristianstads tingsrätt. Tingsrätten beslutade att flygplatsen skulle förbjudas att betala ut pengar till City Airline. Ett par månader senare, i april 2007, valde City Airline att upphöra med trafiken från flygplatsen. Mellan år 1998 och 2001 trafikerade lågprisflygbolaget Ryanair flygplatsen med en linje till London-Stansted. Trafiken upphörde i maj 2001, ett par månader efter att bolaget börjat trafikera flygplatsen i Malmö. I januari 2010 tillkännagav styrelsen för Kristianstad Airport AB att man inte kommer att skriva avtal med Ryanair om en nyetablering på flygplatsen eftersom styrelsen inte ville godkänna ett marknadsföringsbidrag på 895 000 kronor med flygbolaget. Avtalet med Ryanair skulle ha genererat 13 000 nya passagerare under år 2010. De flyglinjer som Ryanair avsåg att starta från flygplatsen var direktlinjer till Alicante och Malaga, som skulle ha trafikerats med bolagets Boeing 737-800 med plats för 189 passagerare. Knappt ett år senare, i december 2010, meddelade Ryanair att man under våren 2011 kommer att etablera sig på flygplatsen, och då öppna en flyglinje till Barcelona-Girona. Den 16 februari, drygt en månad innan trafiken skulle starta, meddelade Ryanair att linjen inte kommer att startas. Detta på grund av att katalanska myndigheter vägrat att fullfölja en överenskommelse om Ryanairs expansion på Barcelona-Gironas flygplats. Den 22 maj 2012 försattes Skyways i konkurs, och flygplatsen stod utan reguljär trafik i tre månader. Den 20 augusti samma år påbörjade det nystartade bolaget Flyglinjen Kristianstad reguljär trafik till Arlanda. Sommaren 2014 bytte Flyglinjen namn till Sparrow Aviation. I augusti 2013 bytte flygplatsen namn från Kristianstad Airport till Kristianstad Österlen Airport för att betona närheten till Österlen. 2018 la Sparrow Aviation ner alla linjer. BRA tog då över linjen till Stockholm-Arlanda. Till följd av Coronapandemin, la BRA i mars 2020 ner många av sina linjer inklusive Kristianstad. Inga reguljärflyg gick, men några taxiflyg och privatjet. Ett nytt flygbolag, Skåneflyg, har beslutat återuppta linjen till Stockholm våren 2022. Trafikflyghögskolan (TFHS) använder ofta flygplatsen för inflygningsträning med mera. På flygplatsen håller även Kristianstad flygklubb till.