Jeopardy

Synnerligen intressant om Jeopardy


Jeopardy!

Jeopardy! är en frågesport i TV som premiärvisades i amerikansk TV den 30 mars 1964 och har spridit sig till många länder. Den amerikanska originalversionen skapades av TV-mannen Merv Griffin, som bland annat även hade en egen talkshow. Det karaktäristiska med Jeopardy! är att programledaren presenterar svaren, och de tävlande som ställer frågorna till svaren. Namnet kommer av det engelska verbet to jeopardize, som betyder sätta på spel, riskera eller satsa och substantivet jeopardy som betyder risk. Anledningen är att spelarna har möjlighet att i finalen satsa alla sina pengar på en fråga, och om de "frågar" rätt vinner det dubbla. I Sverige började Jeopardy! sändas 13 september 1991 i TV4. Det eftersändes och var i allmänhet en halvtimme långt, med en reklampaus. Programmet visades till en början under helgkvällar men övergick snart till att primärt visas under vardagskvällar i TV4. Programledare från starten och fram till 15 december 2005 var Magnus Härenstam. Under Härenstams tid gjorde ljudteknikern Stefan Brag den röst som presenterade de tävlande och programledaren samt presenterade priserna och kategorierna på spelplanen. Domare var under en tid Malte Andreasson, som senare arbetade kvar på TV4. Magnus Härenstam noterades i svenska upplagan av Guinness world records 2001, som "meste frågesportledaren i svensk tv". Då hade han lett 1 652 avsnitt av Jeopardy! och skulle komma fortsätta några år till. Efter 14 år som programledare för frågesporten avskedades Magnus Härenstam eftersom TV4 ansåg att reklamen i pausen riktade sig till andra tittarmålgrupper och därför ville föryngra programmet. Härenstam arbetade dock vidare med andra projekt inom branschen. Hans efterträdare i Jeopardy! blev Adam Alsing. Det första programmet med honom som programledare sändes måndagen den 6 februari 2006. Röstpresentatören Brag ersattes av Max Lorentz. I samband med programledarbytet ändrades också dekoren i programmet och tävlingsfrågorna anpassades till den nya målgruppen, bland annat genom fler nutidsfrågor. Svenska Jeopardy! ökade sedan tittarsiffrorna något, även om det inte var tal om miljonsiffror. Det sista programmet med Adam Alsing sändes under 2007. TV4 har sedan 2008 inte haft några planer på att börja sända programmet igen. I januari 2014 meddelade MTG att de för TV8:s räkning hade köpt in 80 avsnitt av Jeopardy. Programmet började sändas under hösten 2014. Programledare var Pontus Gårdinger. Vinstmöjligheterna ökades så att spelplanen i första omgången blev 200, 400, 600, 800 och 1000. På den andra 400, 600, 800, 1000, 1200 och 1600 kr. Ett nytt rekord när det gäller vunna pengar sattes av Daniel Torbjörnsson från Enskede som fram till den 18 november 2015 hade lyckats vinna 277 200 kronor. Han vann nio program, vilket gav en genomsnittsvinst på 30 800 kronor. Det som skiljer Jeopardy! från andra frågespel är att spelarna ska svara med en fråga. Om det rätta svaret till exempel är 1834 får man inte svara "1834". Detta godkänns inte, utan man ska svara "Vad är 1834?", vilket är korrekt. Spelledaren ställer heller aldrig några frågor utan ger endast svaren, till exempel "Så många var de små dvärgarna" och inte "Hur många var de små dvärgarna". Frågorna kan passa in på väldigt många svar, så i omvänd ordning skulle det inte gå att avgöra vilken fråga som skall ställas. Exempel: Spelledaren ger svaret "Året då Gustav Vasa dog". Frågan blir då "Vad var 1560?". Om däremot spelledaren skulle fråga "Vad var 1560?" skulle ju inte bara Gustav Vasas död passa som svar, utan även Erik XIV:s trontillträde med mera. Spelarna vet inte hur mycket pengar deras motståndare har, förutom efter första spelplanen då spelledaren berättar för dem hur mycket pengar var och en av dem har. Angående svaren så räcker det med att de tävlande ställer en fråga, där man svarar "vem är..." eller "vad är..." till varje svar. Vunnit mest pengar (TV4): Anders Holmqvist: 179 900 kronor.

Jade Raymond

Jade Raymond, född 1975 i Montréal, är en kanadensisk datorspelsproducent och värd för TV-programmet The Electric Playground. Raymond utexaminerades från universitetet McGill University med en filosofie kandidatexamen i datavetenskap. Hon började sin karriär som programmerare och utvecklade datorspel i utbildningssyfte för IBM och som rådgivare för Microsoft. Hennes första arbete i datorspelsindustrin var att programmera spel för Sony. Några år senare fick hon ett arbete som producent på Electronic Arts och hon har sedan dess producerat spel. Raymond var producent för The Sims Online och för Ubisoft Montreals action-adventure spel, Assassin's Creed. 2010 grundade hon spelstudion Ubisoft Toronto. Hon har även en examen i de sköna konsterna. Raymond är medlem i LOVE, som är en allmännyttig organisation som kämpar mot ungdomsvåld i Kanada. Jeopardy! (programmerare). Trivial Pursuit (programmerare). The Sims Online (2002) (producent). There (2003) (producent/konst). Assassin's Creed (2007) (producent). Assassin's Creed II (2009) (producent).

Hypertymesi

Hypertymesi eller hypertymestiskt syndrom är när en person har extraordinär minnesförmåga för vad personen gjort bakåt i tiden. En hypertymestisk person tänker mycket ofta på sitt förflutna och kan upprepa vad personen har gjort nästan varje dag i sitt liv i mycket hög detalj. Alla män som har hypertymesi är också vänsterhänta, vilket skulle kunna vara ett sammanträffande men också en konsekvens av diagnosen. Jill Price, minns alla dagar sedan hon fyllde fjorton år. Rick Baron, minns alla dagar i sitt liv och offentliga evenemang som han sedan tävlar om i Jeopardy. Brad Williams, anses ha ett av de bästa minnen i världen och är med i dokumentären Unforgettable. Bob Patrella, minns alla dagar sedan han fyllde fem år. Daniel McCarthy, mindes alla dagar från han fyllde nio år och var otroligt bra på huvudräkning.

Erik Lakomaa

Erik Martin Lakomaa, född 14 april 1977 i Linköping, är en svensk ekonom, politisk konsult och grundare av PR-byrån Erik Lakomaa + Company (tidigare K-Street Communication). Han är verksam som forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, där han är direktör för Institutet för ekonomisk och företagshistorisk forskning (EHFF, engelska: The Institute for Economic and Business History Research). Lakomaa disputerade vid Handelshögskolan i Stockholm 2009 i ekonomisk historia på doktorsavhandlingen The Economic Psychology of the Welfare State som handlar om ekonomisk-psykologiska aspekter på väljarbeteende och offentligt beslutsfattande inom den kommunala sektorn. Här visades att väljare i kommunala val inte bestraffar den styrande majoriteten för höjda kommunalskatter under förutsättning att skattehöjningarna inte lämnar väljarna med mindre i plånboken än föregående år. Avhandlingen behandlar även kommunaliseringen av skolan och konsekvenserna av denna. Lakomaa har deltagit som expert i två statliga utredningar inom skolområdet och fungerat som konsult vad gäller effektiviserings- och kvalitetsförbättringsarbete inom skolområdet för svenska kommuner. Han medverkade även i den statliga digitaliseringskommissionen. Han har forskat kring det svenska psykologiska försvarets framväxt och dess samverkan med civila reklambyråer. samt kring access till öppna data. Lakomaa var under folkomröstningen om införande av euron 2003 nej-sidans strateg och kampanjchef för Medborgare mot EMU. Han utsågs 2004, för sitt arbete med EMU-kampanjen, av den amerikanska branschtidningen Campaigns and Elections till världens bäste politiske konsult under 40. Han har arbetat som kampanjrådgivare för flera olika svenska politiska partier. Som kampanjmakare har han främst gjort sig känd för sin användning av opinionsanalys och amerikanska kampanjtekniker, som gräsrotskampanjer. I mars 2009 avslöjade Dagens Nyheter att han varit en av organisatörerna till gräsrotskampanjen mot FRA-lagen året innan. Lakomaa är sonson till den finländske flygplanskonstruktören Aarne Lakomaa. Han har tidigare varit ledarskribent på Svenska Dagbladet och är fyrfaldig stormästare i frågesportsprogrammet Jeopardy.

Television i USA

Utöver de engelskspråkiga nätverken finns även ett flertal spanskspråkiga TV-bolag. Utbudet av sport i amerikansk TV är mycket stort. De fyra stora TV-kanalerna ABC, CBS, NBC och FOX dominerar sport-TV-tittandet på helgerna. Vid sidan av dessa finns en mängd nationella och regionala sportkanaler, däribland CSTV, ESPN och ett flertal FOX-ägda kanaler. Såpoperor har sänts i över sextio år i USA. För närvarande sänds fyra produktioner på dagtid: General Hospital, Days of our Lives, The Young and the Restless och The Bold and the Beautiful (Glamour). Search for Tomorrow, Guiding Light, As the World Turns, Another World, One Life to Live och All My Children är alla exempel på såpoperor som inte sänds längre. Bland populära såpor som sänds på dagtid kan nämnas Peyton Place, Dallas, Dynasty, Beverly Hills, 90210 och Revenge. Lekshower har under åren varit populära program under dagtid, speciellt på 1970-talet med program som The Price is Right, Family Feud, Match Game, The Newlywed Game och Concentration. Wheel of Fortune (Lyckohjulet) och Jeopardy! har visat sig fungera bra på tidig kvällstid, just innan bästa sändningstid, medan andra, speciellt under 1950- och 1960-talen, fick stor popularitet på bästa sändningstid (What's My Line?, I've Got a Secret, To Tell the Truth) och igen under en period på 2000-talet (Who Wants to Be a Millionaire (Vem vill vara miljonär?), The Weakest Link, Deal or No Deal). Framgångsrika talkshows har framförallt visats på sen kvällstid, där The Tonight Show (speciellt under de 29 år som Johnny Carson var värd) varit särskilt tongivande. Programmet blandar humor, kändisintervjuer och liveuppträdanden. Tonight dominerade kvälls-tv-genren under flera årtionden och banade väg för liknande program som letts av Merv Griffin och David Letterman. Dagtid dominerar talkshower som The Oprah Winfrey Show, Phil Donahue, The Ellen DeGeneres Show och Live with Regis and Kelly, med varierande anslag, från seriösa till lättsamma. Subgenren "trash-TV" med talkshows som The Jerry Springer Show är också populära. Den amerikanska barn-TV-produktionen består till stor del av animerade TV-serier. Mellan slutet av 1960-talet och början av 1990-talet nådde intresset för tecknat i TV på lördagsmornarna sin höjdpunkt. Fram till 1980-talet dominerades animations-TV-marknaden av tre studior: Hanna-Barbera Productions (Familjen Flinta med flera), Filmation (He-Man and the Masters of the Universe med flera) och DePatie-Freleng Enterprises (Rosa pantern med flera ed flera), där den förstnämnda var den mest framgångsrika. Dessutom förekom regelbunden visning av äldre material (såväl spelfilm som animationer) som producerats för biografvisning. Det finns en uppsjö barnprogram som uppvisar höga tittarsiffror, dock har nya regelverk införts som begränsar visandet av reklam i och mellan program som riktar sig till barn, vilket gjort att fria TV-bolag funnit det svårare att tjäna pengar på den här typen av program jämfört med tidigare. Barnprogram återfinns numera till stor del på kabel-TV, där program som Fanboy och Chum, SpongeBob SquarePants (Svampbob Fyrkant), iCarly, The Suite Life on Deck (Det ljuva havslivet), Big Time Rush, Victorious, Phineas och Ferb, The Fairly OddParents är framgångsrika på kabeltvkanaler som Disney Channel och Nickelodeon. I och med kabel-TV:s genombrott började renodlade barnkanaler dyka upp - däribland märks framför allt Nickelodeon (1979), Disney Channel (1983) och Cartoon Network (1992) - något som kom att driva på utbudet av amerikanska barnprogram, såväl tecknade som otecknade. När Disney 1987 producerade den första animerade TV-serien avsedd för syndikering, Duck Tales, kom detta att ytterligare verka för genrens utbredning. Andra kanaler som riktar in sig på barn- och familjeprogram är bland andra PBS Kids Sprout, Disney XD och Boomerang.

TV-program

Ett tv-program (tv-program) är ett sammanhållet program eller inslag som sänds i en tv-kanal. En del kanaler sänder program dygnet runt medan andra bara sänder under ett par av dygnets timmar. Några kanaler sänder bara program vid speciella tillfällen, det gäller främst lokaltevestationer. Mellan programmen sänds antingen reklamfilmer eller information om nya program som kanalen visar. Akronymen TV kommer från grekiska tele avstånd och latinets visio syn. Ordet program kommer ursprungligen från grekiska προγράφω, prographō. Varav πρό, pro betyder före och γράφω graphō, rita. Tv-program kan kategoriseras som bland annat nyhetsprogram, barnprogram, underhållningsprogram, debattprogram, dokumentär tv-film eller tv-serie. Se även programformat. Man skiljer ofta mellan direktsända program och inspelade. Vid direktsändning ser tittaren skeendet i realtid. Direktsändning används till exempel av nyhetsprogram, sporthändelser och sådana program som tittaren kan ringa in till. Tv-program produceras antingen av en tv-kanal, eller av ett produktionsbolag som sedan säljer rättigheten att sända programmen via marknät, kabelnät eller satellit. Ett exempel på ett produktionsbolag är Meter Film och Television som bland annat står bakom den svenska upplagan av Jeopardy!. Exempel på tv-bolag som producerar tv-serier och tv-program samt sänder flera kanaler via kabel-tv är amerikanska HBO och svenska Canal+. De vanligaste sätten för tv-kanalerna är att sända de inköpta programmen via marknät, kabelnät eller satellit. Tv-kanalerna organiserar fortfarande sina program i en sammanhållen tablå där varje tv-program sänds en specifik tid på en bestämd dag. Tv-tittarna måste rätta sig efter tv-kanalens tidsschema. Utvecklingen på it- och telekommunikationsområdena möjliggör emellertid distributionsformer där hushållen själva får välja vilka program de vill se och vid vilka tidpunkter som helst. Tv-kanalen kunde exempelvis lägga alla månadens tv-program i en korg från vilken varje tv-tittare skulle kunde ladda hem de program som önskas och se programmen vid den tidpunkt som passar bäst. Vissa aktörer och politiker trodde i Internets och digitalteves barndom i början av 1990-talet på en sådan utveckling inom en snar framtid. Så har det dock inte blivit, även om ett fåtal kanaler i ett begränsat antal länder tillhandahåller repriser av några få program för nedladdning via sina webbplatser. Behovet av att se exempelvis en tv-serie man missat helt, eller missat de första säsongerna av, har skapat en marknad där tv-serier säljs eller hyrs ut som boxar med DVD-skivor som innehåller alla avsnitt. Denna efterfrågan i kombination med en längtan att se nyproducerade avsnitt så fort som möjligt har medfört att den omfattande nedladdningen från Internet och piratkopieringen nu inte bara gäller långfilmer utan även tv-program. Detta har lett till att ledande programbolag och distributörer, i Sverige SVT, TV4, Teracom, Boxer, Viasat, Canal Digital och Com Hem, har gått samman i en branschorganisation mot piratkopiering, STOP, (Scandinavian TV Organisations against Piracy). Eftersom hushållens efterfrågan är stor finns emellertid även en liten men växande marknad även när det gäller laglig nedladdning av filmer och tv-program.


Jeopardy