Rummy

Synnerligen intressant om Rummy


Gin rummy

Gin rummy (ofta bara Gin) är ett kortspel som tillhör Rummy-familjen. Gin rummy är en Rummy-variant för två personer som sägs vara skapad av Elwood T. Baker 1909. Gin rummy spelas med en vanlig 52-korts kortlek utan jokrar. Spelet går ut på att samla tretal, fyrtal och sekvenser i färg. Trots att Gin rummy är relativt enkelt vad gäller reglerna är det mycket strategi inblandat, och i det långa loppet vinner en bra spelare över en sämre. Turfaktorn kan dock inte elimineras helt. Gin rummy spelas med två spelare och en 52-korts kortlek utan jokrar. Ess räknas lägst och har värdet ett, de numeriska korten har sitt angivna värde och därefter kommer knekt, dam och kung som alla räknas som tio poäng. Dvs. värdeföljden är Ess-2-3-4-5-6-7-8-9-10-Knekt-Dam-Kung. Spelet går ut på att samla serier av minst tre kort med antingen samma valör eller i sammanhängande stege av samma färg. Gin är när alla kort på hand ingår i serier. Man börjar med tio kort var på hand, resterande kort placeras med baksidan upp i en hög på bordet. Därefter vänds det första kortet upp och läggs bredvid högen. Spelet börjar med att spelaren som inte delade ut korten ges möjlighet att ta det uppvända kortet och påbörja spelet. Om spelaren inte vill ha det uppvända kortet ges delaren istället möjlighet att ta det. Om ingen av spelarna tar kortet börjar spelet med att spelaren som inte delade ut korten tar det översta kortet från högen och på så vis startar den första omgången. Spelet pågår i omgångar där spelaren väljer att antingen ta upp kortet som ligger uppvänt eller ta nästa kort från högen (se ovan för vad som gäller första omgången). Omgången avslutas genom att spelaren väljer ut ett kort från handen och lägger detta överst på högen av uppvända kort på bordet. Det är nu tid för nästa spelare att spela sin omgång. Spelet fortsätter tills högen av resterande kort tar slut eller tills någon av spelarna avslutar sin omgång genom att knacka vilket görs genom att lägga ned sitt kort med baksidan upp istället för framsidan som vanligt. För att knacka får skrotet dvs. de kort som ej ingår i serier inte uppgå till mer än tio poäng. Vid avslutad omgång räknar man samman alla poäng som inte ingår i serier. Vinnare är den spelare som har lägst antal poäng skrot som då vinner poängskillnaden. I samband med knackning utgår bonus på 25 poäng om den som knackade har Gin dvs. att alla kort på handen ingår i serier. Om motspelaren till den som knackade har samma eller lägre poäng skrot är det istället denna spelare som vinner spelomgången och dessutom ges en bonus på 20 eller, i en del spelarkretsar, 25 poäng. Vinnare är den spelare som först når upp till 100 poäng. Oklahoma gin är en spännande variant av Gin rummy där kortet som först vänds upp anger hur många poäng man tillåts ha för att knacka. Om det först uppvända kortet är spader utdelas dubbla poäng denna omgång. Oklahoma gin spelas normalt till 150 poäng istället för 100 poäng som i vanlig Gin rummy. Hollywood gin är en variant med ett raffinerat sätt att räkna poäng. Spelarna har tre kolumner var i protokollet. Poängen för en spelares första vinst skrivs in i kolumn 1, den andra vinsten i både kolumn 1 och 2, och den tredje och följande vinsterna i alla tre kolumnerna. Kolumnerna blir färdigspelade allteftersom någon når 100 poäng, och när den tredje kolumnen är klar görs en slutsummering.

Femhundra

Femhundra, även kallat femhundra rummy eller pinochle rummy, är ett kortspel som hör till rummy-familjen och är nära besläktat med det mer kända kortspelet canasta. Spelet går ut på att bli av med korten på handen genom att lägga ut dem i så många och så värdefulla kombinationer som möjligt. Som kombinationer räknas tretal och fyrtal av kort i samma valör samt sekvenser av tre eller flera kort i samma färg. Spelarna får i given sju kort var. Resterande kort utgör en talong, vars översta kort vänds upp och bildar början på högen. Spelföringen tillgår som så att den spelare som är i tur först drar ett kort från talongen eller tar upp hela högen på hand, därefter lägger ut eventuella kombinationer (eller bygger vidare på redan utlagda kombinationer), och sedan avslutar genom att lägga ett kort med framsidan uppåt på högen. Till skillnad mot de flesta andra rummyspel ska i femhundra en spelare som väljer att ta kort från högen inte ta enbart det översta kortet, utan samtliga kort som för tillfället ligger i högen. Spelaren måste kunna använda minst ett av korten i högen till en kombination tillsammans med något eller några kort från handen. Det är tillåtet att lägga ut kort som bygger vidare på motspelarnas kombinationer. Dessa kort ska spelaren placera bland sina egna utlagda kort. Given är slut när någon spelare lagt ut sitt sista kort. Spelarna får pluspoäng för utlagda kort enligt en särskild värdeskala, och minuspoäng för de kort som är kvar på handen. Spelet fortgår till dess en eller flera spelare uppnått 500 poäng.

Game night

Game Night är det femtonde avsnittet av första säsongen av TV-serien How I Met Your Mother. Det hade premiär på CBS den 27 februari 2006. Efter att ha vunnit ett flertal spelkvällar i rad uppfinner Marshall spelet "marshgammon". Spelkvällen hamnar dock på ett sidospår då ett videoband på en ung Barney, som hippie, dyker upp. Marshall, som brukar vinna varje gång vännerna ska spela sällskapsspel, skapar sitt eget spel. Det heter "Marshgammon" och reglerna visar sig svåra att förstå. Victoria är med och spelar för första gången, så Marshall använder spelet för att fråga ut henne om privata saker. Lily har fått tag på ett videoband som hon ska ge Barney. När han inser vem som gett henne bandet förstör han det genast - tror han. Lily har gömt det riktiga bandet, som de nu tittar på tillsammans. Till deras förvåning sjunger och gråter en långhårig hippie-version av Barney på bandet. Barney tar med sig bandet och går utan ett ord. Senare möter Barney upp de andra i baren. Han går bara med på att berätta vad det är frågan om ifall alla andra berättar sina pinsamma historier. Marshall berättar att han blev upptäckt av barnen när han lånade toaletten på Lilys förskola, Lily berättar att Marshalls mamma en gång hörde i telefon hur de hade sex, Victoria berättar en mycket opassande historia som bland annat innehåller marshmallow-sås och Ted berättar att han tidigare varit kär i Robin. Den kväll han sade att han älskade Robin (i avsnittet "Pilot") återvände han en extra gång för att kyssa henne, men var så berusad att han spydde på hennes dörrmatta och sprang iväg. Barney berättar sin historia som utlovat. En gång i tiden arbetade han på ett kafé med sin flickvän Shannon. Hon gjorde slut med honom och ljög för honom. Han upptäckte att hon i stället dejtade en kostymklädd, rik yuppie. Därför spelade Barney in filmen där han sjöng för Shannon. Det slutar med att han blir förödmjukad av Shannon och den nye pojkvännen. Därför bestämde sig Barney för att ändra livsstil. Han klippte sig, började bära kostym och övergav sin idealistiska syn på världen. Barney berättar också att han, när han lämnade vännernas lägenhet, gick hem till Shannon och pratade med henne. Pojkvännen hade lämnat henne och hon har nu en son. Barney har sex med Shannon och videofilmar det som bevis. Han konstaterar att hans liv är bra eftersom han har pengar, kostymer, många one-night stands och inga barn att behöva ta hand om. I tillbakablickarna till tidigare spelkvällar spelar vännerna Gin rummy, Yatzy och poker. Marshgammon, som Marshall konstruerar, innehåller element från Candy Land, Jag har aldrig, Pictionary, Twister och Taboo. Han har däremot, trots namnet på spelet, undvikit Backgammon. När Barney "förvandlas" och höjs upp i en stol anspelar scenen på "Star Wars: Episod III – Mörkrets hämnd", där Anakin Skywalker förvandlas till Darth Vader. Barney spelar Jewels "You Were Meant For Me" på keyboarden i kaféet när han börjar berättar sin historia.

Canasta

Canasta är ett kortspel som ursprungligen kommer från Uruguay och som via USA spred sig över världen under 1950-talet, och då blev en så stor kortspelsfluga att det för en tid utmanade till och med bridge i popularitet. Ordet canasta betyder "korg" på spanska och är också benämningen på den viktigaste kortkombinationen i spelet. Canasta hör till rummy-familjen och går, i likhet med flera andra spel i denna kategori, ut på att bilda poänggivande kombinationer av korten. En väsentlig skillnad mot de flesta rummyspel, förutom det tämligen omfattande regelverket, är att kombinationerna endast får utgöras av kort med samma valör. Spelet är i första hand avsett för fyra deltagare, som spelar ihop parvis. Två sammanblandade kortlekar med vardera två jokrar används. Jokrarna kan, liksom tvåorna, representera vilket kort som helst. Även treorna har speciella funktioner i spelet. Spelarna får i given elva kort var. Resterande kort bildar en talong, vars översta kort vänds upp och utgör början till högen. Spelföringen går till så att den spelare som är i tur utför följande tre moment. Given är avslutad när någon spelat ut sitt sista kort eller talongen tagit slut. Vid poängräkningen erhålls den högsta poängen för canastor, sju kort av samma valör. Spelet fortsätter över flera givar till dess endera paret uppnått de 5000 poäng som fordras för vinst. Drar det översta kortet i talongen, eller, under vissa förutsättningar, tar upp alla korten i högen. Om det är möjligt (och taktiskt lämpligt), lägger ned en eller flera kombinationer på bordet. Lägger ifrån sig ett kort med framsidan uppåt på högen.

Kortspel

Det finns mängder av kortspel över hela världen och det är svårt att dela in dem i grupper efter någon enkel princip. I de flesta spel delas dock korten ut till spelarna som förmodas hålla dessa så de övriga spelarna inte ser dem, detta benämns spelarens hand. Vissa spel spelas nästan bara i ett visst land eller folkgrupp. Exempel på svenska kortspel är vira, priffe, och rödskägg. Nästan alla vanliga kortspel är allmän egendom, men det finns också patenterade spel som spelas med särskilda kortlekar vars uppbyggnad skiljer sig från vår vanliga standardkortlek. Exempel på sådana spel är UNO och Falling. Ett gammalt kortspel som också spelas med specialkortlek är kille. Olika kortspel har olika mål som det gäller att uppnå för att vinna, det vill säga skiljer sig i vad de går ut på. Ett vanligt mål är att man ska samla på sig vissa kombinationer av kort, ett annat att man ska bli av med sina egna kort så fort som möjligt. Exempel på kortspel som går ut på att man ska samla på vissa kombinationer av kort är rummy, samt dess olika varianter som gin rummy och canasta med flera. Exempel på kortspel som går ut på att först bli av med sina kort är vändåtta, stopp och det chilenska carioca. Kortspel skiljer sig också åt genom att de använder olika mekanismer för att styra spelets framskridande, alltså vad man faktiskt gör när man spelar. Sådana mekanismer kan vara till exempel sticktagning, kortbyten mellan spelare, fiskespel med mera. De första kortspelen som spelades i Europa var sticktagningsspel och fortfarande dominerar denna typ av spel i såväl Sverige som många andra länder. Exempel på sticktagningsspel (eller egentligen grupper av sticktagningsspel) är whist, hjärter och bridge. Det sistnämnda är i organiserad form (tävling) världens vanligaste kortspel. Ett exempel på fiskespel är kasino. Kortspel varierar dessutom kraftigt i hur stor inverkan turen har på utgången. Det finns alltifrån kortspel med 100 procent tur (ingen skicklighet alls, slumpen styr helt), till kortspel med 0 procent tur (spel med så kallad fullständig information). Kortspel som spelas om pengar och där slumpen har stor inverkan på utgången kallas hasardspel. Exempel på hasardspel är blackjack och Punto Banco. Ett exempel på kortspel med fullständig information är abstrac (som bygger på det klassiska spelet nim). En annan stor grupp av kortspel är poker. Gemensamt för pokerspelen är att man från giv till giv kan välja att satsa eller inte satsa på att man kan få den bästa kombinationen av kort. Poker är alltså både kortspel och vadslagningsspel. Pokern uppstod i USA på 1800-talet. De moderna tävlings- och kasinopokerspelen är mycket skicklighetskrävande, men det finns också "hemmavarianter" som är konstruerade för att vara såväl underhållande som lite mer slumpmässiga. Artikeln pokerspel innehåller en systematisk uppräkning av flera pokerspel. Kortspel för en deltagare kallas patienser. Samlarkortspel är en kombination av spel och samlarbilder. Det mest kända samlarkortspelet är förmodligen Magic: The Gathering. Se också Pokémon och Digimon, vilka i högre grad har karaktär av samlande än spel, och är intimt förknippade med kommersiell lansering i flera medier. Kortspelet kom tämligen sent till Europa, i slutet av 1300-talet, men fick sedan en snabb utbredning. I Nürnberg fanns redan år 1380 spelkortsfabrikanter, de så kallade "kortmålarna" som redan år 1402 bildade ett skrå i Ulm. De äldsta korten var just målade, men kom snart att tillverkas med hjälp av en snidad träklots, av vilken avtryck togs på papper – en teknik som fick betydelse för såväl träsnittets som boktryckandets utveckling. Att kortspelet särskilt mot slutet av medeltiden var ett mycket utbrett tidsfördriv i Europa framgår av de kyrkliga förbuden för präster att delta i sådana spel, samt moralpredikanternas varningar för kortspelets fördärvande inflytande.


Rummy