Empire och Empire Deluxe för Windows är ett turbaserat strategispel skapat av Mark Baldwin och Walter Bright. Spelet har enkla regler. Varje spelare börjar med en stad i en outforskad värld. Det gäller att utforska världen och hitta nya städer som man tar kontroll över. Man beslutar vilken typ av stridskrafter som ska produceras i varje stad, arméer, flygplan eller olika typer av båtar. Armétrupper går snabbt att producera medan stora fartyg tar lång tid. Slutmålet är att besegra de andra spelarna. De första versionerna av spelet var textbaserade, medan de senare versionerna var grafiska. Spelet skapades i datorversion för första gången 1978 av Walter Bright och har sedan uppdaterats för olika operativsystem och datorer under åren. 1985 kom IBM PC-versionen med uppgraderad CGA-grafik, 1987 kom spelet för Atari ST och Amiga med titeln Empire: Wargame of the Century, 1990 kom spelet för Microsoft Windows och 2002 kom Empire Deluxe Enhanced Edition för Internet. Spelet är en verklig klassiker i strategispelgenren. Första försöket till implementation för dator gjordes i Basic och basen var hålkort av spelet Hamurabi. Walter Bright insåg ganska snart att Basic var alltför begränsat för att användas för spelet. Han kollade runt och insåg att skulle han göra Empire för dator fick han lära sig Fortran. Så medan han programmerade Empire lärde han sig Fortran. Nästa problem han stötte på var att terminalerna som han satt vid var för långsamma. Han använde sig av en Decwriter på 300 baud och en lite snabbare ASR33 på 1100 baud. Walter fortsatte dock att utveckla spelet även om terminalerna som han satt vid var för långsamma för att spela spelet. Ett genombrott kom då Caltech installerade glasterminaler på 1200 baud. Nu kunde man se spelet och ungefär ett år efter man hade installerat de snabba terminaler på Caltech var första versionen ett faktum. Nästa problem för Empire var att det blev populärt, så populärt att skolan förbjöd spelet under vardagar och i slutet även under tentaperioder. Det fanns folk på Caltech som hävdade att spelet försämrade studieresultatet hos eleverna men den främsta anledningen vara att spelet tog upp för mycket datortid på deras dyra PDP-10:or. Walter Bright försörjde sig på under collegetiden med att göra spel för Mattels Intellivision. Han insåg snabbt att konsolen inte hade den kraft som krävdes för Empire och Commodore PET var också för kraftlös för spelet. Walter Bright sade att de kanske hade varit möjligt att implementera spelet på en Apple II men han provade aldrig så spelet fick ligga i träda. Efter att ha gått ut skolan Walter fick jobb som ingenjör men efter några år tröttnade han på jobbet, sade upp sig. Tur nog hade han sparat källkoden av Empire på en diskett (den versionen finns fortfarande kvar att ladda ned frånätet) och han köpte en H11:a (Heathkits version av Dec:s PDP-11). Walter sade att maskinen var en mycket bra dator men hade han haft en hjärna hade han köpt en Apple II. När han hade programmerat om spelet för PDP-11 gjorde han reklam för spelet i BYTE magazine detta var i april 1983. Med att ha en hjärna menade nog Walter att Dec var duktiga på att göra datorer men de förstod inte ordet marknadspenetration. Spelet såldes i två exemplar. Walter som hade sagt upp sig från sitt förra jobb för att bli datorspelstillverkare fick se sig om efter ett nytt jobb. De tidiga versionerna av Empire var för Dec-maskiner och gjorda i Fortran och assembler. Walter Bright fick ett nytt jobb och kom där i kontakt med IBM PC och språket C. Walter Bright sade att man kunde lika gärna kalla C för EIL (Empire Implementation Language). IBM PC-maskinerna var tillräckligt kraftiga för att köra Empire och C gjorde det möjligt att lätt implementera det, men bäst av allt PC-maskinerna var populära. Idag är spelet tillgängligt via källkod och är freeware. Det finns även en Empire Deluxe Internet Edition tillgänglig via nätet från Killer Bee Software. PDP-10 och PDP-11 Empire.
Datorspel (dator-spel), i viss utsträckning även dataspel (data-spel), tidigare kallat videospel (video-spel, av engelska: video game), är spel som visualiseras via en bildskärm och spelas med hjälp av en dator, såsom persondator, spelkonsol, mobiltelefon eller spelautomat/arkadkabinett, etc. Datorspel indelas traditionellt i olika klasser beroende på vilken datorplattform spelen programmerats för, exempelvis: PC-spel/datorspel, TV-spel/konsolspel, mobilspel eller arkadspel. Vissa typbegrepp kan även förekomma som beteckningar på spelmaskinerna eller konsolerna i sig, såsom "arkadspel" och "TV-spel", alternativt formerna "arkadspelskabinett" och "TV-spelskonsol", etc. Spelen i sig är en form av interaktiv underhållning och indelas i olika genrer beroende på utformning, exempelvis förstapersonsskjutare, plattformsspel, strategispel, etc. Majoriteten av datorspel har ett fokus på det visuella, men det finns även spel som istället har ett fokus på ljud, så kallade ljudspel eller audiospel. Under datorspelens tidiga skede fanns även textbaserade spel som helt saknade bilder och ljud, ungefär som en interaktiv bok. Man har under en längre tid försökt att beskriva många datorspel med samma dramaturgiska begrepp som film, men i slutet av 1990-talet fick de en egen dramaturgi, benämnd ludologi. Ludo är latin och ordet betyder spela/leka. Ludologin beskriver bättre bland annat just de egenskaper som är utmärkande för datorspel men som till stor del eller helt och hållet saknas i film, till exempel interaktivitet. Datorspel är egentligen glorifierade datorfunktioner eller datorprogram och har existerat ungefär så länga som det funnits traditionella datorer. Det är omdiskuterat vilket det första datorspelet var, men det spel som formellt satte datorspel på den allmänna kartan var arkadspelet Pong år 1972. Spelindustrin tog därefter snabbt fart och under slutet av 1970-talet var datorspelbranschen en etablerat industri. Utvecklingen har aldrig avtagit och 2007 gick spelindustrin om biograferna i omsättning. Sedan mitten av 2000-talets första decennium har det blivit populärt med så kallade indiespel, spel utvecklade av enstaka eller mycket små grupper oerfarna kreatörer som ej har någon stor speltillverkare bakom sig. Det första kända interaktiva elektroniska spelet skapades av Thomas T. Goldsmith Jr. och Estle Ray Mann. Spelet använde sig av ett katodstrålerör. Patentet registrerades den 25 januari 1947, och gällde ett missilsimulatorspel, inspirerat av radarskärmar från Andra världskriget. Spelet använde sig av analoga kretsar för att kontrollera CRT-strålen och för att placera en prick på skärmen. Grafik kunde inte skapas vid denna tid, istället användes så kallad "Screen overlay". Datorspel utvecklas till en eller flera plattformar, till exempel persondatorer med visst operativsystem (såsom Microsoft Windows eller Mac OS), en viss spelkonsol (såsom Nintendo Wii eller Playstation 3) eller en viss typ av mobiltelefon. Mobiltelefonspel är för tillfället en starkt växande marknad. På grund av skillnaderna mellan olika plattformar, måste delar av spelen skrivas om för varje enskild plattform. Att utgå från ett spel utvecklat till en viss plattform och göra det spelbart på en annan kallas för portering. Spel på vissa plattformar eller grupper av plattformar har egna namn: TV-spel spelas på en dator ansluten till en TV, arkadspel spelas med en spelautomat) och mobilspel spelas med mobiltelefon. Datorspel använder oftast datorns befintliga gränssnittsenheter, såsom tangentbord, mus och bildskärm men alternativa gränssnitt blir allt mer populära. Redan 1984 experimenterade Atari med sitt gränssnitt Mindlink där man med hjälp av ett slags huvudband kunde styra spel enbart med hjälp av hjärnan. Många nya spel är anpassade för externa högtalarsystem. Debatten om dator- och TV-spel tog en ordentlig fart under 1980-talet när hemdatorn började få ett allmänt genomslag i samhället. Det sociala spelandet tar sig ofta uttryck i form av olika klaner.
Brädspel är en sammanfattande benämning för den typ av bordsspel där två eller flera personer spelar på en spelplan (ett bräde). Många traditionella brädspel har i Sverige kallats för sällskapsspel och i vissa fall även konfliktspel. Brädspel avgörs genom slumpen, spelarnas strategiska och taktiska val, eller en kombination av dessa. Schack, shogi, Tic Tac Toe, Go, Xiangqi, Dam och Kalaha är exempel på brädspel som har funnits mycket länge (flera tusen år i vissa fall) och spelas med enkla spelpjäser på ett enkelt bräde. Brädspelen har utvecklats mycket sedan dess och idag finns det en uppsjö av mycket varierande brädspel. Monopol och Fia med knuff är numera klassiker som de flesta känner till och ännu nyare spel så som Carcassonne och Settlers of Catan har blivit populära som familjespel. Det finns även betydligt mer avancerade spel som till exempel World in Flames och Advanced Civilization med flera tusen spelmarkörer och som kan ta många timmar, dagar eller veckor att spela färdigt. I dagens spel blandas ofta kort och tärningar in i spelen för att få slumpmässighet och ibland är gränsen mellan kortspel och brädspel hårfin. De flesta av de större spelen finns inte på svenska och många av de spel som produceras i Sverige görs på engelska. I en del spel arrangeras även världsmästerskap, även om de flesta spelar främst för att ha roligt. Det har vuxit fram många föreningar kring brädspelshobbyn, och en stor del av dem är anslutna till Sverok (Sveriges roll- och konfliktspelsförbund). Det arrangeras även flera spelkonvent runt om i landet, där besökare kan spela för nöjes skull samt delta i olika tävlingar. Där ges också chansen att pröva olika spel, nya såväl som gamla. Exempel på större spelkonvent är LinCon i Linköping och Gothcon i Göteborg. Brädspel har funnits åtminstone sedan den förantika egyptiska civilisationen. I Romarriket spelade man bl.a. ludus latrunculorum och kvarnspelet. Go, schack, backgammon och olika kortspel har en mycket lång tradition. 1930 utvecklades Monopol, vilket brukar anses som det första moderna brädspelet. 1957 kom succéspelet Risk. På 1980-talet slog den tyska brädspelsstilen igenom och antalet brädspel exploderade. 2009 kan brädspelsmarknadens storlek i världen (Sverige) uppskattas till 50 (0,9) Bkr. Det finns uppskattningsvis 950 brädspelstillverkare i världen. På senare år har brädspelsgenren Euro Games vuxit starkt och gjort att brädspelshobbyn vuxit enormt. Euro Games är en benämning på spel som har ett starkt inslag av strategi och där elementet slump nästan inte existerar längre. Många Euro Games har istället för tärningar en avancerad mekanik som gör spelet intressant och lättspelat. Många Euro Games har även en kortare speltid än traditionella brädspel som Monopol. Några numera klassiska Euro Games är bland annat Settlers of Catan, Carcassonne och Ticket To Ride. Andra populära Euro Games är bland annat El Grande, Agricola och Puerto Rico. Abstrakta strategispel som Schack, Hnefatafl, Arimaa, Irensei eller Pacru. Brädspel av tysk stil, eller "Eurogames", såsom Settlers of Catan eller Puerto Rico. Tävlingsspel som Parchisi eller Backgammon. Roll-and-move spel, som Monopol eller Fia med knuff. Frågesport såsom Bezzerwizzer, Den svenska myllan, Geni, NE-spelet eller Trivial Pursuit. Strategispel, allt från Risk till Oljan.
Elizabeth "Lizzie" J. Phillips, född Magie 9 maj 1866 i Macomb, Illinois, död 1948 i Arlington, Virginia, var en amerikansk spelutvecklare och georgist. Magie uppfann The Landlord's Game, föregångare till Monopol, för att illustrera den progressive ekonomen Henry Georges läror. Elizabeth J. Magie föddes i Macomb i Illinois 1866. Hon var dotter till James Magie, en tidningsutgivare och abolitionist som medföljde Abraham Lincoln på hans politiska debattresor runt Illinois i slutet av 1850-talet. I början av 1880-talet arbetade hon som stenograf. Hon var också novellist, poet, komiker, teaterskådespelare, feminist och ingenjör. 1906 verkade hon som tidningsreporter. 1910 gifte hon sig, vid 44 års ålder, med Albert Phillips. Magie tillverkade spelet The Landlord's Game ('Hyresvärdens spel'). Det blev populärt i hennes vänkrets under tiden hon bodde i Brentwood i Maryland, och hon patentsökte spelet vid den tiden. 1903 sökte hon ett amerikanskt patentskydd för sitt spel, som utformats med syftet att demonstrera de ekonomiska avigsidorna av monopolism och användningen av markvärdesavgift som ett botemedel mot den. Hon tillerkändes patent nummer 748 626 den 5 januari 1904. 1906 flyttade hon till Chicago. Samma år bildade hon och andra georgister bolaget Economic Game Co. för att själv kunna ge ut originalutgåvan av The Landlord's Game. Fyra år senare gifte hon sig med Albert Phillips. 1910 publicerade Parker Brothers även hennes humoristiska kortspel Mock Trial ('skenrättegång'). Två år senare fick The Landlord's Game en skotsk version, utgiven av Newbie Game Co. under namnet Bre'r Fox and Bre'r Rabbit. Enligt spelinstruktionerna hävdades det att spelet skyddades av ett brittiskt patent, även om ingen närmare information i saken presenterades. Makarna flyttade 1924 tillbaka till USA:s östkust och patenterade en omarbetade version av The Landlord's Game, det gavs patent nummer 1 509 312. Eftersom spelets ursprungliga patenttid förfallit tre år tidigare, sågs det som ett försök av henne att återvinna den legala kontrollen över sitt spel. The Landlord's Game spelades nu bland universitetsstudenter, som tillverkade sina egna kopior av spelet. 1932 trycktes Magies andra version av The Landlord's Game av Washington DC-baserade Adgame Company of Washington D. C.. Det var troligen ytterligare en egenutgivning. Denna spelversion var två spel i ett, eftersom spelpaketet även inkluderar alternativa regler för ett spel med namnet Prosperity. I januari 1936 intervjuades Magie för en Washington DC-tidning, och i den intervjun var hon något kritisk emot Parker Brothers. Efter intervjun gick företaget dock med på att publicera ytterligare två av hennes spel. Parker Brothers lanserade 1937 Magies två sista spel, Bargain Day and King's Men, liksom en tredje version av The Landlord's Game två år senare. Bargain Day kretsade kring handlande personer som tävlar mot varandra i ett varuhus, medan King's Men är ett abstrakt strategispel. Få kopior av The Landlord's Game finns kvar idag, men Bargain Day och King's Men är mindre sällsynta. Elizabeth J. Magie avled 1948 i Staunton, Virginia i 82 års ålder. Hon är begraven vid sidan av sin make, Albert Wallace Phillips, på Columbia Gardens Cemetery i Arlington, Virginia. Magies roll som uppfinnare av förlagan till Monopol uppdagades inte under hennes livstid, utan i samband med efterforskningar inför en rättegång. Ekonomiprofessorn Ralph Anspach inledde 1973 en mångårig tvist mot Parker Brothers kring hans Anti-Monopoly-spel. I samband därmed upptäcktes Magies olika spelpatent. Anspachs efterforskningar blev slutligen del av rättegångsmaterialet.